آئروفلوت، شرکت هواپیمایی پرچمدار روسیه از ۸ مارس (۱۷ اسفند) همه پروازهای بین‌الملی‌اش را به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره این اقدام بزرگترین شرکت هواپیمایی دولتی روسیه پس از آن انجام می‌گیرد که سازمان هوانوردی روسیه (روساویاتسیا) توصیه کرد که همه خطوط هوایی روسیه که از هواپیمایی کرایه‌ای خارجی استفاده می‌کنند پروازهای مسافری و باربری‌شان به خارج را متوقف کنند.

این سازمان علت این توصیه را خطر بالای توقیف شدن این هواپیماهای خارجی اجاره‌ای در نتیجه تحریم‌های غرب اعلام کرد که اجازه هواپیما به روسیه را ممنوع می‌کنند.

بر اساس تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا بر ضد صنعت هوایی روسیه اعلام کرده است، اجاره‌دهندگان هواپیما باید قراردادهایشان با خطوط هوایی روسیه را تا ۲۸ مارس متوقف کنند، بنابراین انتظار می‌رود دسترسی روسیه به هواپیماهای مسافری محدود شود و خطوط هوایی در انجام پروازهای بین‌المللی دچار مشکل شوند. بر اساس این تحریم‌ها، هواپیمای اجاره‌ای در روسیه باید به مالکان خارجی‌شان بازگردانده شوند. عوامل دیگری مانند بسته شدن حریم‌ هوایی کشورهای اروپایی به روی هواپیمای روسی هم می‌تواند مشکل صنعت هوایی در روسیه را بیشتر کند.

کارشناسان می‌گویند روسیه برای حل این مشکل از هواپیماهای اجاره‌ای در پروازهای داخلی استفاده کند.

یک خطر دیگر برای صنعت هوایی روسیه این است که شرکت‌های بوئینگ و ایرباس رساندن قطعات یدکی هواپیماهایشان در این کشور متوقف کنند. ایرباس هفته پیش اعلام کردن فرستادن تجهیزات به روسیه را متوقف می‌کند، اما هنوز درباره ادامه عملیاتش در مسکو برای سرویس دادن به مشتریان محلی تصمیم نگرفته است. حدود دوسوم هواپیماهای تجاری در روسیه از نوع بوئینگ یا ایرباس هستند.