مهمترین خبری که اخیرا در مورد این فیلم سینمایی منتشر شد انتخاب آن بهعنوان فیلم برتر تمام دوران در سینما در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر - چاپ بریتانیا - بود. این نظرخواهی از ۱۵۰ کارگردان سینما، ۵۰ منتقد فیلم و ۱۰هزار نفر از خوانندگان مجله امپایر صورت گرفت. برخی از چهرههای سرشناس سینمایی مثل کوئنتین تارانتینو و مایک لی نیز در میان نظردهندگان مجله امپایر بودند.
اتفاق دیگری که موجب شد پرونده پدرخوانده مجددا گشوده شود اکران فیلم قتل عادلانه با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو بود. در بیشتر نقدهای سینمایی به بازی این دو ستاره سینما در فیلم پدر خوانده 2 اشاره شد که نخستین باری بود که این دو در یک فیلم با هم بازی کردند؛ اگر چه در زمان فیلمبرداری پدرخوانده، دنیرو و پاچینو همدیگر را ندیدند.
اما اتفاق دیگری که شاید کمتر به آن پرداخته شد انتشار نسخه بازسازیشده سری فیلمهای پدرخوانده روی دی وی دی بود که با حاشیههای جالبی همراه بود. واقعیت این است که فیلم پدر خوانده در مدت زمانی که از ساخت آن میگذرد با افت کیفیت تصویر همراه بوده و نسبت به زمان تولید، تیرهتر شده است.
به نوشته یو اسای تودی زمانی که فرانسیس فورد کاپولا در مراسمی در مناسبت بیست و پنجمین سال ساخت فیلم پدرخواندهیک مجددا به تماشای آن نشست از کیفیت پایین تصاویر شگفت زده شد و گفت: هی، این تصاویر با این کیفیت چیزی نیست که من قبلا دیدهام. تصویربرداری بسیار زیبای گوردون ویلس(فیلمبردار پدر خوانده) طی این سالها کم رنگ شده است.
همان زمان بود که بازسازی تصاویر با کمک استیون اسپیلبرگ، کارگردان معروف سینما آغاز شد و سرانجام هر سه فیلم روی 5دیویدی و با کیفیت جدید با عنوان بازسازی پدرخوانده کاپولا وارد بازار شدند.
بسیاری معتقدند پدر خوانده در اصل قربانی موفقیت خودش شد.این فیلم 135 میلیون دلار در آمریکا فروش کرد و تاکنون بهعنوان بیست و یکمین فیلم پر فروش جهان لقب گرفته است. در پاسخ به تقاضاهای متعدد برای نمایش، این فیلم بارها به اکران در آمد و به گفته کاپولا این نمایشهای متعدد باعث شد تا کیفیت نگاتیوهای فیلم افت کند.
اصلاح خطاهای تصویری
حدود یک دهه پیش استودیوی پارامونت تا زمانی که امکان تهیه نسخه دیجیتال از آن وجود داشته باشد تمام نگاتیوها را در شرایطی ویژه نگهداری کرد.
در سال 2005 کاپولا که بهدنبال تهیه نسخهای بازسازی شده و با کیفیت از فیلم بود از استیون اسپیلبرگ و کمپانی فیلمسازی او، دریم ورکس خواست تا با تجربه بازسازی فیلم لورنس عربستان، پدر خوانده را نیز مجددا بازسازی کند. اسپیلبرگ که نمیتوانست این پیشنهاد را رد کند آن را با براد گری، رئیس استودیوهای پارامونت در میان گذاشت. کار بازسازی آغاز شد و 2سال به طول انجامید. این مراحل با نظارت پارامونت در استودیوهای برادران وارنر انجام شد. آلن داوو، فیلمبردار فیلم ایتی نیز از مشاوران این طرح بود.
هیچیک از نگاتیوهای فیلم قابل استفاده نبودند و رابرت هریس که سرپرستی کار را برعهده داشت با کمک همکارانش تمام نسخهها را جمعآوری کرده و نسخه دوبله ایتالیایی را بهعنوان مرجع رنگهای فیلم انتخاب کرد. طی ماههای انجام مراحل کار تکنیسینها با دقت از نگاتیوها اسکن کردند و آنها را بهصورت دیجیتال تبدیل کردند. کیفیت تصاویر ایجاد شده فایلهای کی 4 بود که 4برابراچدیتیوی کیفیت داشتند.
علاوه بر این تکنیسینها بسیاری از خطاهای تصویری فیلم را اصلاح کردند. مثلا در صحنهای که مایکل، سلازو و کاپیتان مک کلاسکی را در رستوران میکشد تصاویرگرفتهشده که در شب فیلمبرداری شدهبودند کیفیت پایینی داشتند ولی در بازسازی فیلم اشتباهات اصلاح شدند. مارتی کوهن نماینده پارامونت در این گروه میگوید: بدون خلاقیتهای تصویری جدید قادر به اصلاح اشتباهات نبودیم. این کار تا حدی دوبارهسازی کار و مانند رنگآمیزی یک خانه بود.
کاپولا و ویلس- فیلمبردار پدر خوانده - در تمام مراحل بازسازی نظارت داشتند و این جزئیات در مستندی نیز به تصویر کشیده شده است. به گفته کاپولا با کمک تصاویر بازسازی شده ویلس توانست مجددا لقب شاهزاده تاریکی را بهدست آورد.
کاپولا در این خصوص میگوید: بیشتر هنر او این بود که در تاریکی بتواند بهگونهای فیلمبرداری کند که همه چیز بهطور واضح قابل دیدن باشد و اکنون با بازسازی تصاویر، هنر او دوباره متجلی شده است.
سرانجام سه گانه کاپولا از تخریب نجات یافت. شاید بسیاری از علاقهمندان این سهگانه معروف نمیدانستند که این فیلمها در آستانه نابودی قرار داشتند. رابرت هریس پیش از آن تجربه بازسازی فیلمهایی چون سرگیجه، لورنس عربستان و بانوی زیبای من را بر عهده داشت.
هریس در این مورد به گروه رسانهای سان گفت:مشکل این است که در حالت کلی بازسازی فیلمها با توجه به نیازهای ویدئوهای خانگی انجام میشود. به ندرت موردی مشابه پدر خوانده پیش میآید که فیلم محصول استودیوی بزرگ فیلمسازی باشد و استودیو با جدیت بازسازی آن را دنبال کند. بازسازی پدر خوانده با جدیت پارامونت همراه بود.
وی در ادامه گفت: برای انجام چنین کاری حمایت مقامات و مسئولان اجرایی بلند پایه نیاز است. در این مورد هم کاپولا و هم اسپیلبرگ حمایت زیادی داشتند.ضمن اینکه بدون چراغ سبز براد گری، رئیس هیات اجرایی پارامونت اینکار امکانپذیر نبود.
هریس در ادامه میگوید: هدف بازسازی فیلم پدر خوانده و توزیع مجدد نسخههای
دی وی دی فیلم، فروش نبود بلکه از جنبه هنری این کار ضرورت داشت. او ادامه میدهد بارها بهدلیل مشکلات پیچیدهای که وجود داشت از انجام کار ناامید شدم.
پدر خوانده 1 و2 هر دو بهدلیل استفاده بیش از حد دچار مشکل بودند. البته این مشکلات در مورد پدر خوانده 3 که در سال 1990 ساخته شده بود کمتر بود چون روی نسل جدید نگاتیوها ضبط شده بود. نگاتیوهای فیلمهای 1 و 2 به حدی کثیف و پاره شده بودند که دیگر در هیچ لابراتوار فیلمی قابل استفاده نبودند. تنها راه حل تهیه نسخه دیجیتال از فیلم بود.
بیشتر دی وی دیهایی که از فیلمهای سینمایی تهیه میشوند به اصل فیلم وفادار نیستند و آن چیزی نیستند که فیلمساز ساخته است. تهیهکنندگان دی وی دی جدید پدرخوانده به این موضوع توجه داشتند و با دقت کار را انجام میدادند. آنها بهطور پیوسته با کاپولا و ویلس مشاوره میکردند و از آنها کمک میگرفتند. به همین دلیل نیز نسخه بازسازی شده پدر خوانده معتبر و قابل اعتماد است، زیرا افراد باتجربهای در این کار دخالت داشتند. آنها با این عقیده کار را شروع کردند: چیزی صدمه نبیند! کار نیز در نهایت با تولید دوباره تصویر و صدای فیلم با نظر فیلمساز به اتمام رسید.
یادی از گذشته
بعد از موفقیت رمان «پدرخوانده» اثر ماریو پوزو، استودیو پارامونت تصمیم به ساختن فیلمی براساس آن گرفت. تعدادی از برجستهترین فیلمسازان هالیوود مثل الیا کازان، آرتور پن و کوستا گاوراس برای کارگردانی این فیلم در نظر گرفته شدند، اما هیچیک انتخاب نشدند. وقتی فرانسیس فورد کاپولا برای این کار پیشنهاد شد، استودیو پارامونت ابتدا نپذیرفت چرا که کاپولا با اینکه تا آن موقع سه فیلم ساخته بود اما هنوز اسمی نداشت. به علاوه کاپولا خود نیز مایل نبود آن را بسازد اما برای راهانداختن استودیوی خود، زئوتروپ، به پول آن نیاز داشت.
کاپولا «پدرخوانده» را که قرار بود یک فیلم گانگستری ساده باشد، از سطح یک فیلم درجه دوم فراتر برد و به یک درام خانوادگی قدرتمند و فراموش نشدنی درباره یک خانواده ایتالیایی متعلق به مافیا تبدیل کرد.
داستان زندگی دن کورلئونه، از روسای بزرگ مافیا و پسرانش، سانی، فردو و مایکل و مشاور آنها تام هیگن و پلیسها، مجرمان، شومنها، سیاستمداران و آدم کشهای حرفهای، تریلوژیای درباره گذار یک خانواده از دل خشونتها و بیرحمیهای یک قرن بود. اختلاف بین کاپولا و کمپانی پارامونت از همان ابتدا با انتخاب مارلون براندو به وسیله کاپولا برای نقش دون کورلئونه شروع شد، چرا که براندو در آن زمان از چشم استودیوها افتاده بود و خریداری نداشت. اما برخلاف پیشبینی پارامونت، «پدرخوانده» به موفقیت بزرگی دست یافت و مورد استقبال مردم و منتقدان فیلم قرارگرفت و نقدهای ستایشآمیز بسیاری درباره آن نوشته شد.
«پدرخوانده» یک رویداد بزرگ در تاریخ سینمای آمریکا بود و اقتصاد سینما، فرمولهای استودیویی، نظام ستارهسالاری و ژانر فیلمهای گانگستری را متحول کرد که تاثیر و نفوذ آن همچنان بر فیلمسازان جهان باقی است.
بسیاری از منتقدان سینمایی، قسمت دوم «پدرخوانده» با بازی رابرت دنیرو در نقش جوانی دون کورلئونه را بهترین قسمت آن و بخش سوم آن را ضعیفترین قسمت آن میدانند.