یک مقام ارشد روسیه تهدید کرد که عرضه گاز طبیعی به اروپا را امروز در پاسخ به ممنوعیت‌های احتمالی واردات نفت که مسکو به‌زودی به دلیل عملیاتش در اوکراین با آن مواجه خواهد شد، قطع خواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت: «در رابطه با اتهامات بی‌اساس علیه روسیه و اعمال ممنوعیت نورد استریم ۲، ما کاملا حق داریم که تصمیمی آینه‌ای بگیریم و پمپاژ گاز از طریق خط لوله گاز نورد استریم یک را که امروز بارگیری می‌شود، قطع کنیم.»

او در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به تصمیم رگولاتورهای آلمانی در ماه گذشته مبنی بر توقف صدور گواهینامه دومین خط لوله گازپروم، نورد استریم ۲، این سخنان را بیان کرد.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند و آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد این قاره، تقریبا ۵۰ درصد گاز طبیعی خود را به روسیه متکی است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود که ایالات متحده و متحدانش فعالانه در حال بررسی راه‌هایی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند که به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند، زیرا این کشور تلاش می‌کند با تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی مقابله کند.

غرب تاکنون تمایلی به اعمال تحریم‌های قابل‌توجهی بر بخش انرژی روسیه نداشته، زیرا این تحریم‌ها ممکن است بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد، اما اکنون با تلاش اروپا برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود، آنها به انجام آن نزدیک‌تر شده‌اند.