بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یک قطار نظامی زرهی ۹ واگنی روسیه از منطقه کریمه به منطقه خرسون اوکراین منتقل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، موقعیت جغرافیایی این ویدئو مورد بررسی قرار گرفته و صحت آن را تایید کرده است. این ویدئو نخستین مرتبه توسط یک روزنامه‌نگار اوکراینی به نام یوری بوتوسوف، در روز دوشنبه به‌صورت آنلاین منتشر، اما به اشتباه جانمایی شد.

یک شاهد عینی از قطار هنگام عبور از نوولکسیوکا اوکراین فیلم گرفت. این شهر کوچک تقریباً در ۳۲ کیومتری شمال شرقی کریمه و ۸۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ملیتوپل اوکراین قرار دارد  که در حال حاضر به تصرف روسیه درآمده است.

این ویدئو نشان می‌دهد که قطار دارای حرف "Z" روی برخی از واگن‌ها، دست‌کم دو واگن توپچی ظاهری دارد.

این قطار از دو واگن مسطح تشکیل شده است که به نظر می‌رسد یکی از آنها حامل یک خودروی نظامی و دیگری یک واگن دیگر است.

یک گزارش تصویری از کانال یک رسانه دولتی روسیه در فوریه ۲۰۲۰ نگاهی گسترده به بایکال، یکی از دو قطار زرهی روسیه داشت. از ویدیو مشخص نیست که قطاری که در نوولکسیوکا  مشاهده می‌شود قطار بایکال است یا خیر.

در این گزارش گفته شده است که بایکال دارای یک مسدود کننده ارتباطی است تا ارتباطات خود را مخفی نگه دارد و مکان آن را فاش نکند. بایکال همچنین مجهز به برجک‌های ضد هوایی، دیوارهای ۲۰ میلی‌متری و همچنین ایستگاه‌های مسلسل و تک تیرانداز است. ضمن اینکه آشپزخانه و اتاق غذاخوری برای خدمه قطار دارد.

روسیه از شرکت راه‌آهن دولتی خود برای انتقال و استقرار بسیاری از نیروهای در مرز اوکراین در روسیه و بلاروس استفاده کرده است.