شهردار تهران در میان شهرداران آسیایی از اهمیت مضاعف نقش‌آفرینی مردم در مدیریت شهری سخن گفت و در بخشی از صحبت‌هایش به شعرخوانی پرداخت و گفت:« بقای فرهنگ شرط حیاتی تداوم و قدرتمندی هر کشور و شهری است، هم به فرموده رودکی بزرگ «هیچ گنجی نیست از فرهنگ به»

به گزارش همشهری آنلاین، ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی صبح چهارشنبه-18 اسفند- امروز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از استقبال رسمی شهردار دوشنبه وارد اجلاسیه شد و به سخنرانی پرداخت.

زاکانی در این جلسه با بیان اینکه بسیار شادمان هستم که در آستانه نوروز و فصل بهار در شهر دوشنبه و در این اجلاس در میان دوستان خوب تاجیکستانی و همکارانی از سایر شهرها و کشورها، چه به صورت حقیقی و چه مجازی حضور دارم، گفت: اطلاع دارم که مردم تاجیکستان در این ایام روز مادر را جشن گرفته‌اند. زنان و مادران از مهمترین سرمایه های هر جامعه ای هستند که نقش پرورش‌دهنده آنها باعث شده در فرهنگ اصیل جوامع قاره کهن، میهن و وطن همچون مادر شناخته شود. پاسداشت روز مادر شاید بهانه خوبی برای توجه به فرهنگ اصیل و تمدن کهن کشورها و همچنین سرمایه‌های اجتماعی باشد که موضوع محوری ششمین نشست مجمع عمومی است.

در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از صحبت‌های شهردار تهران را بخوانید:

*در مدیریت شهری لازم است تمام شهروندان به عنوان اعضای خانواده بزرگ اجتماع در مدیریت و پیشبرد امور شهر خود مشارکت نمایند.

*حکمرانی شهری در دوران معاصر باید شهرداری‌ها و دولت‌های محلی را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار عمومی تبدیل کند؛ در این صورت شهروندان نه تنها از امکانات و رویدادها بهره‌مند می شوند، بلکه خود می‌توانند در تصمیم‌گیری، طراحی و اجرا نیز مشارکت نمایند.

*در طول دو دهه اخیر کالبد پایتخت ایران توسعه، ساخت و ساز و تحولات چشمگیری را پشت سر گذاشته است، اما اکنون نوبت به مشارکت مردم رسیده است.

*شهرداری خدمات خود را در سطح محلات که کوچکترین دسته‌بندی‌های شهری هستند توسعه می دهد و تعامل دوجانبه با مردم را به صورت محله‌محور پیش می برد. در این مدل، مردم بر محور موثرین و نخبگان آنها برای ما با ایده پردازی خوب، تصمیم‌سازی کرده و همچنین بر ما نظارت می‌کنند. آنها درباره محله خود نیز تصمیم گرفته و به سازندگی و پیشرفت محله خویش همت می‌گمارند و در سراهای هر محل هم فعالیت‌های اجتماعی را سامان داده و شهرداری نیز با اقدامات خدماتی خویش از جمله ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند یا میادین تره‌بار در سطح هر محله توسعه خدمتگزاری به مردم را پیگیری می‌کند.

*همانطور که در ابتدا اشاره کردم در آستانه نوروز هستیم و در منطقه ما نوروز یکی از مهمترین و ماندگارترین سنت‌های فرهنگی بخش قابل توجهی از مردم آسیا است که رمز ماندگاری آن حضور مردم و توجه به آن از سوی مردم بوده است. به عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی شهری می‌تواند تضمین‌کننده تداوم و بقای سرمایه های فرهنگی جوامع نیز باشند و بقای فرهنگ شرط حیاتی تداوم و قدرتمندی هر کشور و شهری است، که باز هم به فرموده رودکی بزرگ «هیچ گنجی نیست از فرهنگ به...»

*به طور ویژه تمایل خود و همکارانم در شهرداری تهران برای همکاری مشترک با شهر دوشنبه را اعلام می‌کنم. اشتراکات فرهنگی، ادبی و تاریخی دو ملت ما، ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای همکاری شهرهای ایرانی و تاجیک ایجاد می کند. تجربه‌های ساخت اماکن فرهنگی مانند باغ بزرگ کتاب، بازسازی خانه موزه‌های تاریخی، ارتقای فرهنگی و اجتماعی جایگاه زنان و مادران، توسعه گردشگری شهری و... تنها برخی از این ظرفیت ها هستند.