سناتور آمریکایی راب پورتمن، رئیس مشترک گروه اوکراین، یکشنبه گفت که ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین، از جمله میگ-۲۹، با تشدید حملات روسیه به این کشور ضروری است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، آنچه ما به‌صورت مستقیم از اوکراینی‌ها شنیده‌ایم این است که آنها به شدت چنین چیزی را می‌خواهند.

پورتمن، یک جمهوری‌خواه از اوهایو، گفت: «اوکراینی‌ها می‌خواهند توانایی کنترل بهتر بر آسمان را داشته باشند تا به آنها شانس مبارزه بدهند.»

پنتاگون هفته گذشته گفت که ایالات متحده با طرح لهستان برای انتقال جنگنده به اوکراین از طریق ایالات متحده و پایگاه هوایی آلمان در این زمان مخالف است.

سی‌ان‌ان پیش‌تر گزارش داده بود که اعضای ناتو ابراز نگرانی کرده‌اند که ارسال جنگنده به اوکراین حتی اگر به صورت دوجانبه انجام شود، می‌تواند توسط روسیه به‌عنوان این که ناتو  درگیر جنگ شده است، تلقی شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز یکشنبه گفت که ایالات متحده روی ارائه سایر سیستم‌های ضد هوایی متمرکز است که می‌تواند به پیشرفت اوکراینی‌ها کمک کند.

پورتمن که در لهستان به‌سر می‌برد، گفت که مطمئن نیست چرا ایالات متحده در ارسال هواپیمای جنگنده تردید دارد، زیرا آمریکا پیش‌تر تجهیزات نظامی دیگر از جمله موشک‌های ضدهوایی استینگر را به اوکراین ارسال کرده است. او افزود: «هواپیماها نیز ضروری هستند.»

پورتمن ادامه داد: «به آنها این توانایی را بدهید که سعی کنند برخی از برتری روسیه را از نظر نیروی هوایی متوقف کنند تا بتوانند جان انسان‌ها را نجات دهند و امیدواریم در نهایت به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای این موضوع دست یابند.»