پایتخت در سالی که گذشت دستخوش تغییر و تحولات مثبت بسیاری شد و اقدامات مختلفی از سوی شهرداری با هدف تامین رفاه شهروندان صورت گرفت.

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: اقدامات خرد و کلان مختلفی از سوی مدیریت شهری و مسئولان در مناطق ۲۲ گانه انجام شد که به برخی از مهم‌ترین اقدامات اشاره می‌شود.

فروردین؛  لبخند ۲۰۰ پل سوارهرو به بهار

در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ بود که شهرداری تهران بهسازی و ترمیم پلهایی را که امکان ایجاد حادثه در هنگام وقوع بحران برای آنها پیشبینی شده بود، در دستور کار قرار داد. پیش از آن، شناسایی پلهای سوارهرو نیازمند ایمنسازی انجام و با آغاز بهار، مقاومسازیشان با استفاده از دستورالعملها و آییننامههای جدید اجرا شد. به اینترتیب، ۲۰۰ پل در تهران با ضریب ایمنی مطلوب در اختیار شهروندان قرار گرفت. این خبر را «محمد علیخانی» رئیس حملونقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد.

اردیبهشت؛ خداحافظی با آبگرفتگی برج آزادی

مدتی بود که برج آزادی در مرز مناطق ۲، ۶ و ۹ با هر بارندگی تندی آشفته میشد؛ آبگرفتگی در اطراف این برج هم مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد میکرد و هم خطری برای خود برج محسوب میشد. شیب ۵درصدی شمال به جنوب خیابان جناح و سرازیر شدن آبهای سطحی، کشش نداشتن برخی کانالها و آبریزها در اطراف میدانآزادی و متصل نبودن به شبکه آبهای سطحی مسبب این دردسر بود. در اردیبهشتماه کانالکشی و فرایند جمعآوری آبهای سطحی به سرانجام رسید تا شهروندان دیگر شاهد آبگرفتگی در این میدان نباشند.

خرداد؛ تعیین تکلیف ۱۴ گود پرخطر

بحث گودهای پرخطر تهران همیشه داغ است و هرچند وقت یکبار خودش را تحت عنوان مخاطرات و فرصتها به فهرست اخبار پربازدید تحمیل میکند. بر این اساس، مدیریت شهری در روزهای گرم خرداد از وجود ۲۵۹ گود رهاشده در تهران خبر داد و برای ایمنسازی ۱۴ گود پرخطر آستین بالا زد و پرشان کرد تا خطرآفرین نباشند. این در حالی است که بنا به خبرها، مناطق ۲، ۲۲ و یک با داشتن گودهای بیشتر، در زمینه شناسایی و ایمنسازی گودها فعال شدند.

تیر؛ رونمایی از میدان محمدیه

در روزهای گرم تابستان از ظاهر جدید میدان محمدیه که آن را با نام «میدان اعدام» میشناسیم، رونمایی شد. اینجا پیش از این به فضای بیدفاع تبدیل شده و بیروح بود. در بازسازی میدان، بخش وسیعی به ایجاد یک پاتوق اختصاص داده شد و جانمایی سایهبانهای چوبی به زیبایی آن افزود. همچنین تدارک مبلمان شهری، حوض و آبنما، تأمین روشنایی و فضای سبز هم چهره میدان را یکسره عوض کرد تا همه کسانی که در مسیر بازار مولوی، خیام و ۱۵ خرداد تردد میکنند، بتوانند در این میدان دمی بنشینند وتروتازه شوند.

مرداد؛ افتتاح باغراه حضرت فاطمه(س)

سالهای سال همسایگان خط آهن تهران ـ تبریز در ۲ منطقه محروم ۱۸ و ۱۷ از مشکلات گوناگون این همجواری خون دل میخوردند تا اینکه در اوایل دهه ۹۰ انتقال خط یادشده به زیرزمین، فضای فوقانی رهاشدهای آفرید و دردسرهای تازهای با خودش آورد. شهرداری تهران اما بیکار ننشست و مردادماه طرح باغراه حضرت فاطمه(س) را در این زمین تعریف و اجرا کرد. طول باغراه تا انتهای منطقه ۱۸ حدود ۹ کیلومتر شد و ۶ کیلومتر هم مسیر دوچرخهسواری برایش تدارک دیدند تا شاهد لبخند رضایت اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ باشیم.

شهریور؛ بهره‌برداری از بزرگراه شهید نجفی رستگار

پروژه بزرگراهی شهید نجفی رستگار بهعنوان رینگ کمربندی تهران به بهرهبرداری رسید. در فاز سوم این بزرگراه مسیرهای دسترسی به بزرگراه امام رضا(ع) ایجاد و گردشهای مهم ترافیکی شامل دسترسی جنوب به شرق و شرق به جنوب در محل تقاطع بزرگراههای شهید نجفی رستگار و امام رضا(ع) تأمین شد. وجود ۶ گاراژ با وسعت ۲۱۰۰۰مترمربع و ۴۶ پلاک مسکونی به مساحت ۵۰۶۰مترمربع مهمترین مانع اجرایی تکمیل فاز سوم بزرگراه شهید رستگار بوده که خوشبختانه این مانع رفع شد.

مهر؛ افتتاح ایستگاه مترو شهید رضایی

سرانجام پس از ۶ سال ایستگاه مترو شهید رضایی در پانزدهمین تکه پایتخت با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد. ایستگاه شهید رضایی سیزدهمین ایستگاه خط ۶ محسوب میشود که در مجاورت خیابانهای پر ترددی از جمله هفده شهریور، شهید رضایی (منصور) و تیردوقلو قرار گرفته است. این ایستگاه میان ایستگاه میدان خراسان و بعثت قرار گرفته و در مهرماه با هزینهای ۳۰۰ میلیارد تومانی به بهرهبرداری رسید و دسترسی اهالی غرب منطقه ۱۵ نیز به این ظرفیت حملونقل عمومی امکانپذیر شد.

آبان؛  اضافه شدن ۱۱۰ اتوبوس به حملونقل عمومی

آبانماه با خبر خوب و تأثیرگذاری در حوزه حملونقل عمومی آغاز شد. با توجه به گلایه شهروندان از افزایش زمان انتظار برای دسترسی به اتوبوس و تشکیل صفهای طویل برای سوار شدن به این وسیله ارزان حملونقل عمومی، تعداد قابلتوجهی اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه شد. تلاش مدیریت شهری بر بالاتر بردن ظرفیت حملونقل عمومی متمرکز بود. بر همین اساس، ۱۱۰ اتوبوس به ۱۰ خط در ۱۰ منطقه تهران اضافه شد. این خبر را «علیرضا زاکانی» شهردار پایتخت اعلام کرد.

آذر؛ بهرهبرداری از تقاطع غیرهمسطح ثامن

پروژه فرامنطقهای تقاطع غیرهمسطح ثامن در منطقه ۱۵ در محل تلاقی بزرگراههای شهید نجفی رستگار، امام رضا(ع) و شهید شوشتری به بهرهبرداری رسید. با بهرهبرداری از این تقاطع، بار ترافیکی مبادی ورودی جنوبشرق پایتخت، بهویژه بزرگراه امام رضا(ع) و میدان بسیج، کاهش پیدا کرد. همچنین کاهش ۲۰ دقیقهای زمان سفر و هدایت وسایل نقلیه سنگین از مسیرهای درونشهری به بزرگراههای آزادگان و امام رضا(ع) از مزایای این پروژه است. با ساخت این پل دسترسی استانهای شرقی برای ورود به شرق پایتخت هموارتر شد.

دی؛ افتتاح ایستگاه مترو توحید

افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در دیماه، از آنجا که در تلاقی با خط ۴ است و در مرز مناطق ۲ و ۶ و ۱۰ و ۱۱ قرار گرفته، گشایش ارزندهای بین ۲ خط مهم مترو ایجاد کرد؛ مسافرانی که از کرج و از ایستگاه صادقیه وارد تهران میشوند، میتوانند از این ایستگاه با خط ۷ و در ایستگاه مهدیه با خط ۳ تبادل سفر کنند. ساخت تونل دسترسی ایستگاه توحید یکی از سختترینهای تاریخ مترو معرفی شد. این خبر را «علی امام» مدیرعامل شرکت مترو اعلام کرد.

بهمن؛ شناسایی ۳۰۰ خانه پلاک قرمز

۳۰۰ خانه پلاک قرمز در پایتخت شناسایی شدند. این خانهها که یا متروکهاند یا برای استعمال موادمخدر و خرید و فروش آن اجاره داده میشوند، در طرح «ظفر» از سوی پلیس شناسایی شدند و فوراً مراحل قانونی برای تعیین تکلیف آنها صورت گرفت. استعلام خانههای پلاک قرمز از شهرداری و اداره ثبت انجام و اعلام شد اگر از این خانهها برای خرید و فروش موا مخدر و ترویج آسیبهای اجتماعی استفاده شود، به نفع دولت ضبط میشوند. این خبر را سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد.

اسفند؛ بازگشایی خیابان ۱۷ شهریور

بلوار قیام به طول یک کیلومتر پس از بازسازی و مناسبسازی در اختیار شهروندان قرار گرفت. این بلوار که از سال ۱۳۹۲ به کارگاه فعالیتهای عمرانی شرکت مترو تبدیل شده بود، در وضعیت جدیدش دارای مسیر دوچرخهسواری، پیادهراه، ایستگاه تاکسی و اتوبوس تندرو و ۲ ایستگاه مترو شد. ۳۲۰۰متر جدولگذاری در ۴ لاین، بتنریزی برای رفع اختلافسطح دو سمت بلوار، ایجاد فضای سبز و فراهم کردن ملزومات حملونقل شهری جلوه تازهای به بلوار قیام بخشید. این خبر را «مهدی شایسته» مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد.

در نیمه اول سال ۱۴۰۰

۸۱۶۰ معبر در تهران ترمیم و بهسازی شد.

۶۶۸۵ تن آسفالت بهطور متوسط در محدوده هریک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران توزیع شد.

۲۰ درصد صرفهجویی در هزینههای اجرای طرح با  اتکا به تولیدات کارخانههای آسفالت سازمان مهندسی و عمرانی شهر تهران رقم خورد.

۱۴۷  هزار تن آسفالت در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ صرف روکش و مرمت لکهای معابر شد.