نوبری، سفیر وقت ایران در اتحاد جماهیر شوروی گفت: بدانید که بدنه روس ذهنش این است که اگر یک زمانی لازم شد باید مرزهای ایران را رد کند و داخل بیاید، همان‌جوری که در اوکراین آمدند.

به گزارش همشهری آنلاین، سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا افزود: مردم! این کاری که آقای پوتین در اوکراین کرده، قبل از آن روس‌ها روی ایران کردند. مگر ایران نیامدند و شمال ما را اشغال کردند و بعد هم باندهای خودشان (دموکرات‌ها) را آنجا حاکم کردند و بیرون هم نمی‌رفتند؟

نوبری گفت: در قرارداد ۱۹۲۱ ماده ۵-۶ روس‌ها یک کلمه گذاشتند و آن اینکه اگر روس احساس خطر کند، حق دارد مرزهای ایران را رد کند و بیاید آن خطر را رد کند. به این بند استناد کردند و شمال ما را اشغال کردند. بیرون نمی‌رفتند و بعد هم می‌گفتند تا امتیاز نفت را ندهید ما بیرون نمی‌رویم. انقلاب شد و ما خواستیم رابطه را با روس‌ها شروع کنیم. سفر آقای رفسنجانی بود که بنده سفیر بودم.

سفیر ایران ادامه داد: موافقت‌نامه موّدت و صلح درست کردیم و یک بند گذاشتیم که ایران و روس هر اختلافی پیدا کنند، از راه زور و نظامی حل نمی‌کنند. پرهیز می‌کنند و فقط از راه صلح و مذاکره حل می‌کنند. روس‌ها به این جمله تن نمی‌دادند. می‌گفتیم مگر شما می‌خواهید به ایران حمله کنید وقتی اختلاف پیدا کردیم؟ اختلاف پیدا کردیم باید بنشینیم سر میز مذاکره و با هم رفع اختلاف کنیم. تن نمی‌دادند.

نوبری گفت: آن‌قدر تن ندادند که آخر سر با آقای رفسنجانی با آقای گورباچف صحبت کردیم. آقای گورباچف! ما انقلابی هستیم و می‌خواهیم رابطه داشته باشیم، شما حاضر نیستید قبول کنید که اختلافات‌تان را با ما صلح‌آمیز حل می‌کنید؟ مگر می‌خواهید با ما بجنگید؟ مگر می‌خواهید اختلافات‌تان را با درگیری حل کنید؟ بالاخره این جمله را با وساطت گورباچف گذاشتیم. یادتان باشد مردم که گورباچف شخصا دخالت کرد تا این جمله را ما آنجا گذاشتیم. بدانید که بدنه روس ذهنش این بود که نه؛ اگر یک زمانی لازم شد، ما باید مرزها را رد کنیم و بیاییم داخل، همان‌جوری که آمدند در اوکراین./صداوسیما