جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و متحدانش در پیمان ناتو روز پنجشنبه اجلاس ویژه‌ای را در بروکسل درباره چگونگی برخورد با حمله روسیه به اوکراین آغاز کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ینس استولتبرگ، دبیرکل ناتو در ابتدای این اجلاس اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین «واقعیت امنیتی جدیدی را در اروپا» ایجاد کرده است.

استولتنبرگ درباره تهدیده فزاینده حملات سایبری و حتی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بوسیله روسیه سخن گفت. اما آمریکا و متحدانش در پیمان ناتو تا به حال تاکید کرده‌اند که در اوکراین که عضو ناتو نیست، نخواهند جنگید.

استولتنبرگ گفت رهبران ناتو درباره «حمایت متحد از اوکراین» و «تلاش‌های ناتو برای تحکیم دفاع‌هایش در حال حاضر و در سال‌های آینده» بحث خواهند کرد.

دبیرکل ناتو گفت که اعضای این پیمان در محکوم کردن تهاجم بی‌دلیل کرملین حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین متحد هستند.

او همچنین گفت که این اتحاد در تداوم اعمال تحریم بر روسیه و تکریم مردم اوکراین مصمم است.

استولتنبرگ گفت: «ما شجاعت عظیم مردم و نیروهای مسلح اوکراین در جنگ برای آزادی و حقوق‌شان را می‌ستاییم. ما همچنین از افرادی را که در روسیه شجاعانه بر ضد جنگ سخن می‌گویند، سپاسگزاری می‌کنیم.»

جو بایدن در ساعات بعدی روز پنجشنبه در اجلاس «گروه هفت» و به عنوان مهمان در «اجلاس شورای اروپا» شرکت خواهد کرد تا درباره نگرانی‌های مشترک درباره اوکراین به بحث بپردازد.

کشورهای غربی تحریم‌های هماهنگی را بر ضد روسیه اعمال کرده‌اند و کمک‌های نظامی و بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، در عین حال بایدن و سایر رهبران غربی در این خواسته هم متقق هستند که باید از تشدید جنگ و کشیده شدن نیروهای ناتو به آن جلوگیری کرد.