تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

سخنگوی انتظامی کشور گفت: برخورد با فروشندگان سلاح به عنوان قاچاقچیان سلاح و جرائم سازمان‌یافته شدید خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار مهدی حاجیان سخنگو و معاون اجتماعی فرهنگی انتظامی کشور درباره برخورد با استفاده کنندگان از سلاح‌های غیرمجاز گفت: هرگونه سلاح اعم از سرد یا گرم که موجب هراس‌افکنی شود و همچنین باعث رعب و وحشت عمومی شود در قانون جرم انگاری شده است. 

وی ادامه داد: عملی که این افراد انجام داده‌اند یک عمل مجرمانه است و قطعا برخورد پلیس با این افراد قاطعانه خواهد بود و شناسایی و دستگیر می‌شوند.

سخنگوی انتظامی کشور همچنین درباره برخورد با فروشندگان سلاح نیز خاطرنشان کرد: برخورد با فروشندگان سلاح نیز به عنوان قاچاقچیان سلاح و جرائم سازمان یافته شدید خواهد بود و برای این افراد نیز پرونده قضایی تشکیل و با آن‌ها برخورد می‌شود. تعدادی از این فروشندگان سلاح شناسایی شده اند. 

سردار حاجیان تصریح کرد: در حوزه سلاح یک نوع سلاح غیرمجاز داریم که طبق فرآیند جاری برنامه‌های ما، دارندگان این نوع سلاح شناسایی و دستگیر شده و سلاح‌هایی که در اختیار دارند کشف و ضبط می‌شوند. 

وی با اشاره به برخی آداب و رسوم غلط در برخی از استان‌ها در خصوص استفاده از سلاح گفت: متاسفانه برخی از آداب و رسوم در برخی از مناطق کشور وجود دارد که باید این رسوم و آداب اصلاح شود. بعضا در مراسم‌های عزاداری‌ها و جشن‌ها از سلاح اعم از مجاز یا غیرمجاز استفاده می‌کنند که بعضا باعث کشته شدن افرادی در همان صحنه شده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی کشور خاطرنشان کرد: این افراد حتی اگر سلاح‌شان مجاز باشد مجرم شناخته می‌شوند چراکه محل استفاده از سلاح مجاز نیز مشخص است و قرار نیست کسی که سلاح مجاز دارد در خیابان یا در مراسم استفاده کند. مکان استفاده از سلاح هم باید مشخص باشد و هر کسی خارج از عرف و خارج از قانون از سلاح استفاده کند مجرم شناخته شده و حتما با او  برخورد می‌شود. 

سردار حاجیان در پاسخ به این سوال که آیا با فروشندگان سلاح‌های سرد مانند چاقو یا قمه برخورد می‌شود، گفت: در خصوص این نوع موارد ما یک وسیله متعارف داریم و یک نوع وسیله غیرمتعارف. آن چیزی که غیرمتعارف است سلاح شناخته می‌شود و افرادی که سازنده این سلاح‌های غیرمتعارف هستند شناسایی شده و با آن‌ها برخورد می‌شود. 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره یگان پهبادی در انتظامی کشور گفت: یگان پهبادی با اهداف مختلفی ایجاد شد. یکی از این اهداف اشرافیت در مرزها بود. 

سخنگوی انتظامی کشور خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث کنترل ترافیک توسط تجهیزات و یگان پهبادی است. همچنین برای پایش کویر، شهرها و مرزها این یگان راه اندازی شده است. 

به گفته وی این یگان در سال گذشته راه اندازی و شروع به کار کرده است. این یگان به نوعی در راستای هوشمندسازی پلیس است که ظرفیت پلیس را در بحث ارتقای عمومی امنیت مردم بالا می‌برد.