روسیه در مذاکرات صلح امروز (سه‌شنبه) وعده داد که عملیات نظامی خود را در اطراف کی‌یف و شهر چرنیهیو در شمال اوکراین به شدت کاهش دهد، در حالی که اوکراین برای محافظت از آن در برابر حمله، وضعیت بی‌طرفی را با تضمین‌های بین‌المللی پیشنهاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، دور نخست مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه در شهر استانبول پس از حدود ۳ ساعت به پایان رسیده است.

مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند که وضعیتی را پیشنهاد کرده‌اند که تحت آن، کشورشان به اتحادها یا میزبانی از پایگاه‌های نیروهای خارجی نمی‌پیوندد، اما امنیت خود را با شرایطی مشابه «ماده ۵» بند دفاع جمعی ناتو تضمین می‌کند.

آنها رژیم اشغالگر قدس و ۳ کشور عضو ناتو یعنی کانادا، لهستان و ترکیه را به‌عنوان کشورهایی که می‌توانند به ارائه چنین تضمین‌هایی کمک کنند، معرفی کردند.

مذاکره‌کنندگان اوکراینی به خبرنگاران در استانبول گفتند که این پیشنهادها شامل یک دوره مشورتی ۱۵ ساله درباره وضعیت کریمه الحاق شده به روسیه است و تنها در صورت آتش‌بس کامل می‌تواند اجرایی شود.

الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه گفت که این کشور تصمیم گرفته است تا درگیری‌ها در نزدیکی کی‌یف و چرنیهف را کاهش دهد تا شرایط را برای گفت‌وگو فراهم کند.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده ارشد روسیه گفت که پیشنهادات اوکراین را بررسی خواهد کرد و در مورد آنها به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشور گزارش خواهد داد.

مذاکراتی که روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شد، اولین دیدار رو در رو بین طرفین از ۱۰ مارس بود.

پیشنهادات اوکراین جزئی‌ترین و ملموس‌ترین پیشنهادی بود که کی‌یف به صورت علنی پخش کرد.

الکساندر چالی، مذاکره کننده اوکراینی گفت: «اگر ما موفق به تحکیم این مفاد کلیدی شویم که برای ما این اساسی‌ترین است، در آن صورت اوکراین در موقعیتی قرار خواهد گرفت که در واقع وضعیت فعلی خود را به‌عنوان یک کشور غیر بلوکی و غیرهسته‌ای در قالب بی‌طرفی دائمی تثبیت کند.»