معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت این کشور و متحدانش در حال طرح‌ریزی تحریم‌های جدیدی بر بخش‌های بیشتری از اقتصاد روسیه از جمله زنجیره تامین نظامی هستند که برای تداوم تهاجم به اوکراین ضروری هستنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «والی آدیمو» که در سفری اروپایی برای مشورت با متحدان آمریکا برای تقویت و اعمال تحریم‌های مجازات‌کننده روسیه در لندن به سر می‌برد، گفت گسترش دادن این تحریم‌ها به هدف تضعیف «توانایی عملیات ماشین جنگی کرملین» انجام می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه گذشته تحریم‌های جدیدی را بر چندین شرکت دفاعی روسیه از سازندگان مهمات، موشک‌ها  بالگردهای مورد استفاده در جنگ اوکراین تا شرکت‌های سازنده سیستم‌های رادار و تصویربرداری را اعلام کرد. این تحریم‌ها هر سرمایه‌های مربوط به این شرکت‌ها را که در قلمرو قضایی ایالات متحده باشد، توقیف و شرکت‌های آمریکایی را از معامله با آنها منع می‌کند.

آدیمو که در سخنرانی‌اش در اندیشگاه «چتم هاوس» گفت: «علاوه بر تحریم‌ شرکت‌ها در بخش‌هایی که امکان فعالیت‌های مضر روسیه را می‌دهند، ما قصد داریم تحریم‌هایی را برای مختل کردن زنجیره‌های تامین ضروری وضع کنیم.»

او گفت« «هدف ما استفاده از رویکردی هماهنگ‌شده است که شامل کنترل‌های صادراتی می‌شود که در طول زمان اثرشان آشکار می‌شود و تحریم‌هایی که فورا آسیب می‌زنند.» و اشاره کرد این تحریم‌ها همچنین تامین‌کنندگان جایگزین مورد استفاده روسیه را هم هدف قرار می‌دهند.

آدیمو گفت اعمال این تحریم‌ها تا زمانی تهاجم روسیه ادامه یابد، ادامه خواهد یافت.

آدیمو موفقیت این تحریم‌ها را به ایجاد یک نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی بوسیله کشورهای دموکراتیک در پایان جنگ جهانی دوم نسبت داد که شامل صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و مقدمات «سازمان تجارت جهانی» می‌شدند.

او گفت انتظار دارد کشورهایی مانند چین و هند بخشی از این نظام مالی جهانی بمانند و بحران اوکراین باعث جدا شدن آنها از غرب نشود.