گروه بورس: همزمان با بازگشایی نماد شرکت فولاد مبارکه و ارائه گزارش جدید شرکت مخابرات، ارزش بورس تهران 3 میلیارد دلار کاهش یافت.

این میزان نزول، بزرگ‌ترین سقوط ارزش ،  در تاریخ فعالیت بورس‌ها در خاورمیانه است.
به گزارش همشهری، بورس تهران روز گذشته برای دومین بار در 10 روز گذشته دچار سونامی سقوط کاهش ارزش سهام شد و یکباره ارزش بورس تهران در یک روز 3 میلیارد دلار کاهش یافت و شاخص بورس تهران 6/5‌درصد نزول کرد.

هفته گذشته نیز ارزش بورس تهران به‌طور بی‌سابقه‌ای و پس از باز شدن نماد شرکت کشتیرانی با یک میلیارد دلار کاهش روبه‌رو شده بود.

این کاهش، بیشترین میزان سقوط از بدو فعالیت بازار سهام تاکنون بوده است. آخرین گزارش‌ها از دلایل سقوط ارزش بازار سهام در روز گذشته نشان می‌دهد که نهادهای سرمایه‌گذاری عامل اصلی نزول ارزش بازار سهام بوده‌اند.

نقش شرکت‌های بزرگ

گزارش‌های تایید نشده حاکی است که برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق بازنشستگی به همراه چند شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها فروشنده اصلی سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده‌اند و همین موضوع باعث شد، تا با ایجاد جو روانی، سهامداران حقیقی نیز در صف فروش بایستند و زمینه نزول بیش از پیش ارزش بازار را به‌وجود بیاورند.

برخی دیگر از شرکت‌های حقوقی درصدد بودند تا بیش از میلیون‌ها سهم از سهام شرکت فولاد را در بازار عرضه کنند اما به‌دلیل وجود نداشتن تقاضا و خریدار برای این سهم، موفق به عرضه سهام نشدند.

درصورت عرضه این میزان سهم، بورس تهران با سقوط بیشتری مواجه می‌شد. به اعتقاد کارشناسان، این شرکت‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاران نهادی وظیفه کنترل بازار را برعهده دارند و باید در شرایط حساس از هیجانات و التهابات بازار کم کنند.

به این ترتیب فعالان بازار دلیل اصلی نزول 3 میلیارد دلاری بازار را در روز گذشته عملکرد غیرحرفه‌ای سهامداران حقوقی ارزیابی می‌کنند.  دیروز همچنین ارائه گزارش‌های مالی پر ابهام شرکت مخابرات ایران بر بحران‌های بازار دامن زد و شرکت مخابرات نیز به تنهایی 129 واحد شاخص را پایین کشید.

نظر تحلیلگران

اما در شرایطی که سقوط ناگهانی بازار سهام بسیاری از فعالان بازار را شوکه کرده است تحلیلگران می‌گویند بار دیگر جو روانی بر بازار غلبه کرده و گسترش این جو روانی نیز از دیگر دلایل کاهش 40 درصدی ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه بوده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ تاکید کرد: جو روانی بیشتر از هر چیز زمینه نزول ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه و به‌دنبال آن ارزش بازار را در روز گذشته به‌وجود آورد.

محمد رضا رهبر در این باره گفت: کاهش ارزش سهام شرکت فولاد به میزان 40 درصد منطقی به‌نظر نمی‌رسد زیرا پیش‌بینی سود این شرکت تنها 5/6 درصد کاهش یافته است اما ارزش سهام این شرکت روز گذشته 40‌درصد نزول کرد و این نشان‌دهنده این است که بازار تحت‌تأثیر جو روانی قرار دارد.

او افزود: همان طور که نظریه جو روانی پول در بازار پول حاکم است، همین نظریه در مورد بازار سرمایه نیز صادق است و این جو روانی منفی باعث شد تا در مبادلات روز گذشته ارزش سهام فولاد با نزول زیادی مواجه شود.

او با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه به‌لحاظ تحلیل بنیادی، سهام با ارزشی است، تصریح کرد: به احتمال زیاد ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه در روز‌های آینده افزایش خواهد یافت؛

چرا که قیمت سهام این شرکت هم‌اکنون به کف قیمت رسیده و این موضوع می‌تواند عامل محرکی برای خرید سهام باشد.

رهبر خاطر نشان کرد: شاید اگر روز گذشته برخی از شرکت‌های حقوقی و نهاد‌های مالی فروشنده سهم نبودند سهام فولاد دچار چنین افتی نمی‌شد. 

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس تصریح کرد: جو روانی بازار عموما توسط شرکت‌های حقوقی ایجاد می‌شود و به‌دنبال آنها سهامداران حقیقی نیز در صف‌های فروش قرار می‌گیرند.

او در مورد شرایط روز گذشته بازار خاطرنشان کرد: ارائه 2 پیش‌بینی سود در یک روز توسط مخابرات نیز یکی دیگر از دلایل نزول بازار در روز گذشته بود و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در بازار شد.