همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت راه آهن و حمل و نقل برون شهری گفت: تا پایان سال آینده، بخش خصوصی 100 دستگاه لوکوموتیو جدید را خریداری می‌کند و در سامانه حمل و نقل ریلی کشور به کار می‌گیرد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر،  پرویز عالی‌وند در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از سال 75 خدمات خطوط مسافری و به تدریج وظیفه حمل و نقل مسافر و بار در خطوط راه آهن کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی گفت: هم اکنون 40 شرکت خصوصی در این بخش فعالیت می‌کند که 5 هزار واگن را خریداری کرده اند و قرار است با موافقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، 10 هزار واگن باری با استفاده از مزایده و 5 هزار واگن مسافری با استفاده از اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرند.

مدیرعامل شرکت راه آهن و حمل و نقل برون شهری افزود: پارسال بیش از 32 میلیون تن انواع بار و 25 میلیون مسافر با استفاده از امکانات بخش خصوصی جابجا شد.

عالی وند با اشاره به مزایا و لزوم گسترش حمل و نقل ریلی کشور گفت: هم اکنون 8 هزار و 500 کیلومتر خطوط راه آهن در کشور در حال بهره برداری است ، 3 هزار کیلومتر دیگر در حال ساخت و مراحل مطالعاتی 5 هزار کیلومتر دیگر در حال اجرا است، که با تکمیل این خطوط تا 10 سال آینده، طول خطوط راه آهن به دو برابر افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت راه آهن و حمل و نقل برون شهری مهمترین مشکل پیش روی شرکت های خصوصی فعال در حمل و نقل ریلی کشور را پایین و ثابت بودن تعرفه های جابجایی مسافر دانست و گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته قیمت جهانی واگن و لوکوموتیو دو تا سه برابر افزایش یافته است درصورت افزایش نیافتن این تعرفه ها شرکت های حمل و نقل خصوصی برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه می شود.