تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱

درحالی‌که فروش فیلم‌های چینی در گیشه سینماهای این کشور همچنان روندی رو به رشد دارد، فیلم‌های مهم، مطرح و پرسروصدای سینمای آمریکا نظیر فیلم جدید بتمن که در آمریکا و در گیشه سینماهای اروپایی فروش خوبی داشته، با اقبال چندانی از سوی تماشاگران چینی مواجه نشده است.

همشهری آنلاین- آرش نهاوندی: به گزارش هالیوود ریپورتر، زمانی که تاریخ انتشار فیلم بتمن در چین ۲هفته پس از اکران این فیلم در آمریکا تعیین شد، امید بسیاری از مدیران اجرایی که در زمینه پخش بین‌المللی فیلم‌ها فعالیت می‌کنند نسبت به آینده سینمای هالیوود در چین دوباره زنده شد. بیش از ۲سال بود هیچ فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به بازار چین راه نیافته بود. کارشناسان صنعت سینما، تعطیلی پروژه‌های سینمایی آمریکا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تصویب
قوانین عجیب محدودکننده در چین درباره ورود محصولات بزرگ سینمایی آمریکایی به این کشور را از دلایل اصلی این اتفاق می‌دانند.

اما انتشار نخستین فیلم ابرقهرمانی در بازار چین پس از ۲سال که امیدها را جهت محبوبیت دوباره هالیوود نزد تماشاگران چینی زنده کرده بود، با شیوع موج جدیدی از ویروس کرونا که بدترین موج از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان ارزیابی می‌شود، امیدهای هالیوود را نسبت به حضور امیدوارکننده‌تر در سینمای چین به‌سرعت بدل به ناامیدی کرد. شیوع گسترده ویروس در شهرهای بزرگ شنزن و شانگهای باعث تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینما در این مناطق بسیار پرجمعیت و قطب‌های سینمایی چین شد.

شیوع ضعیف‌تر موج کرونا در ۲۸استان دیگر چین نیز عملا باعث کاهش شدید میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما در سراسر چین شد، نتیجه آنکه فیلم بتمن که با فروش ۱۳۴میلیون دلاری در گیشه سینماهای آمریکای شمالی، آغازی امیدبخش داشته در روزهای اول پس از اکران در چین تنها ۱۲.۱میلیون دلار فروش کرد. پیش‌بینی می‌شود فروش نهایی این فیلم در گیشه سینماهای چین به ۲۲میلیون دلار برسد که رقمی بسیار ناامیدکننده برای یک فیلم بزرگ ابرقهرمانی آمریکایی در بازار سینمای چین است.

البته آغاز دوباره ورود محصولات سینمای آمریکا به بازار سینمای چین همچنان روزنه امید را برای هالیوود در سال‌های آینده باز گذاشته است.
اریک هاندلر، یکی از تحلیلگران مؤسسه تحلیلی اقتصاد کلان «ام کی‌ام پارتنرز» در این‌باره می‌گوید: استودیوهای هالیوودی می‌توانند به‌دلیل ورود دوباره فیلم‌هایشان به بازار چین به آینده با خوش‌بینی بیشتری نگاه کنند.

در سال۲۰۲۱ تنها ۲۰عنوان فیلم آمریکایی در سینماهای چین نمایش داده شدند که این آمار نسبت به قبل از سال۲۰۱۹ کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. در سال‌۲۰۱۹ درست یک‌سال پیش از شیوع پاندمی کرونا، ۳۱عنوان فیلم آمریکایی به بازار چین راه یافته بودند.

در ۶ماه اول سال ۲۰۲۱به‌دلیل تعویق ساخت و اکران تعداد زیادی از فیلم‌ها در آمریکا، آثار سینمایی کمتری از سینمای آمریکا به بازار چین وارد شد، اما در ۶ماهه دوم سال۲۰۲۱ که روند ساخت و اکران فیلم‌ها در آمریکا تقریبا به روند عادی بازگشته بود و پخش فیلم‌های سینمای آمریکا دوباره در سطح جهانی آغاز شده بود، صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست فرارسید و دولت چین دستور داد تا محصولات آمریکایی موقتا در بایگانی قرار داده شوند تا فضایی برای نمایش فیلم‌های ملی و میهنی چینی ایجاد شود.

افزایش ملی‌گرایی و حساسیت‌های سیاسی در میان عموم مردم که به‌دلیل بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان دولت‌های چین و آمریکا بروز پیدا کرده بود را نیز می‌توان از دلایل عمده اقبال بیشتر مردم چین به تولیدات سینمایی داخلی دانست.

مسائل سیاسی به‌طور ویژه چشم‌انداز فروش فیلم‌های ابرقهرمانی نظیر «بیوه سیاه»، «ابدی‌ها»، «شانگ شی و افسانه ده حلقه» محصول کمپانی دیزنی، «اسپیس جم: میراث جدید»، محصول وارنر بروز؛ «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» محصول کمپانی سونی که همگی می‌توانستند ازجمله پرفروش‌ترین فیلم‌های ماه‌های پایانی سال۲۰۲۲ باشند و صدها میلیون دلار را از گیشه سینمای چین نصیب استودیوهای هالیوودی کنند را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

در هفته‌های اخیر اما سینمای چین درهای خود را دوباره روی محصولات آمریکایی نظیر «آنچارتد» با بازی تام هالند محصول کمپانی سونی، فیلم مستقل «مون فال» ساخته شده در ژانر فاجعه، «هتل ترانسلوانیا: ترانسفورمانیا» محصول سونی و «هیولاهای خیالی: اسرار دامبلدور» محصول وارنر گشوده است.