همشهری آنلاین: مجتمع بازیافت آرادکوه، بزرگترین مجتمع بازیافت خاورمیانه و بزرگترین سایت تخمیر جهان با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران در این باره گفت: این مجتمع شامل 12خط 250تنی، سایت تخمیر، سلول دفن بهداشتی، واحد شستشوی مکانیزه خودروهای حمل پسماند و جاده های دسترسی است.

پورمحمد سخابیان افزود: خطوط پردازش شامل دو خط ثابت پردازش پسماند و تولید کمپوست، هرکدام به ظرفیت پذیرش 500 تن در یک شیفت و 6 خط سیار پردازش پسماند و تولید کمپوست به ظرفیت پذیرش هر خط 250 تن در یک شیفت است.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران با بیان این که، سایت تخمیر کمپوست این مجتمع بزرگترین سایت جهان است گفت: این سایت با 22 هکتار مساحت، به 4 دستگاه همزن مجهز است و در هر مرحله ظرفیت دریافت 3 هزار تن کمپوست را دارد.

پورمحمد سخابیان همچنین گفت: سلول دفن بهداشتی این مجتمع که نخستین سلول دفن بهداشتی کشور است با حجم بیش از 350 هزار متر مکعب با ظرفیت پذیرش 600 هزار تن زباله، برای دفن بهداشتی پسماندهای غیرقابل تبدیل به کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان این که کف و دیواره‌های این سلول از لایه‌های ژئوسنتیک پوشیده شده است تا مانع نفوذ شیرابه به داخل خاک و آب‌های زیرزمینی شود افزود: با این روش، دفن سنتی پسماندها به طور کامل متوقف می‌شود و ضمن حل معضلات زیست محیطی، حوضچه شیرابه حاصل از چهل سال دفن سنتی زباله امحاء خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران گفت: در کلان شهر تهران روزانه بیش از 7 هزارتن زباله تولید می‌شود که 60تن آن زباله‌تر است که با انتقال آن‌ها به مجتمع آرادکوه تماما بازیافت می‌شود.