مسیر هوایی تهران مشهد به عنوان پرترددترین خط پروازی کشور شناخته شد

در سال های اخیر با گسترش شیوع کرونا در کشور و کاهش ظرفیت پروازها، سفرهایی هوایی کاهش چشم گیری پیدا کرد. این مصوبات که معمولا با افزایش نرخ بلیط های پرواز مواجه شده بودند، موجب کاهش میزان سفرهای هوایی در کشور گردید.

یکی از مصوباتی که باعث کاهش میزان پروازها شد موضوع کف نرخی بود. این مصوبه که از سمت ایرلاین ها به تایید مجلس رسید، بر این اساس بود که هیچ ایرلاینی حق فروش بلیط های هواپیما خود را با نرخ کمتر از ۶۰۰ هزار تومان نداشته و فروش بلیط کمتر از این نرخ، تخلف محسوب می شود. این قانون که دوام چندانی نداشت نیز باعث کاهش سفرهای هوایی در کشور شد و خوشبختانه در اواخر دی ماه ۱۴۰۰، این مصوبه نیز لغو شده و باعث رونق پروازهای داخلی شد.

طی آمار مصوب ارائه شده از سایت های معتبر، بیشترین پروازها در کشور از مبدا تهران انجام می شود. رتبه بندی فرودگاه های پر رفت و آمد در کشور نشان می دهد که فرودگاه مهرآباد با ۳۱.۹۳% رفت و آمد در رتبه اول، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد با ۱۴.۰۹ درصد در رتبه دوم و فرودگاه کیش با ۸.۸۵% نشست و برخاست پرواز، در رده سوم پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور قرار دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی پر تردد ترین مسیرهای هوایی در کشور بپردازیم.

طبق بررسی اکثر آمارها، فرودگاه مهرآباد تهران و هاشمی نژاد مشهد، پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور بوده و پرواز تهران مشهد همواره بیشترین آمار مسافرین را داشته است. بر اساس اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مسیر هوایی تهران به مشهد، بیشترین تردد را در سال های اخیر بین مسیر های داخلی کشور داشته است. مهم ترین علت سفر هوایی از تهران به مشهد، زیارت حرم مطهر امام رضا است. علاوه بر این تفریحات آبی معروف مشهد، پارک کوهسنگی، بازار رضا، طرقبه و شاندیز، آرامگاه فردوسی و موزه شاهنامه باعث شده تا مشهد، هر ساله میزبان بیش از ۲۷ میلیون مسافر و گردشگر در کشور بوده که بیشترین میزان تردد از تهران انجام شده است. همچنین مسیر برگشت این پرواز (مسیر هوایی مشهد تهران) در رتبه دوم پر تردد ترین مسیرهای هوایی کشور قرار دارد. تهران با قرار گرفتن در صدر شهرهای مهم کشور، علاوه بر سفر تفریحی، تعداد بیشترین سفرهای کاری را به خود اختصاص داده است.

سفر هوایی از تهران به کیش در رده سوم مسیرهای پر تردد کشور قرار دارد. خدمات گردشگری مختلف در کیش باعث شد خرید تورهای این جزیره نسبت رزرو پرواز به مقصد کیش، مقرون به صرفه تر باشد و اکثر مسافرین برای سفر به کیش، اقدام به رزرو تور کنند. از آن جایی که اکثر تورهای جزیره کیش به صورت هوایی صورت می پذیرد، این عامل نیز یکی از عواملی بوده که باعث قرار گرفتن مسیرهوایی تهران کیش در رتبه سوم پر تردد ترین مسیرها شده است. سفر هوایی به کیش که بیشتر به منظور سیاحتی و تفریحی و در ۱ درصد از موارد سفر کاری محسوب می شود، اغلب در فصل زمستان و عید نوروز انجام شده و قیمت آن در این زمان بیشتر از سایر مقاطع سال خواهد شد. طبیعتا مسیر هوایی بازگشت (کیش به تهران) در رتبه چهارم پر تردد ترین مسیرهای کشور قرار گرفته است.

فرودگاه شیراز با ۷.۵ درصد رفت و آمد، در رتبه چهارم فرودگاه های پر تردد کشور قرار دارد. سفر هوایی تهران به شیراز یکی دیگر از پر تردد ترین مسیرهای هوایی کشور است. این سفر بیشتر در زمان عید نوروز و اردیبهشت ماه انجام شده و در این زمان قیمت بیشتری به همراه دارد. آب و هوای مطبوع شیراز در این زمان، تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، بازار وکیل، حمام وکیل و شاه چراغ از مهم ترین علل سفر هوایی به شیراز در این زمان هستند. برای سفر ارزان قیمت به شیراز از تهران، پیشنهاد می شود این بلیط را در فصل پاییز و زمستان انجام دهید. همچنین با توجه به بررسی میزان فروش پروازها مشخص می شود مسیرهوایی شیراز به تهران در رتبه بعدی این رده بندی قرار دارد. برای رزرو ارزان قیمت پرواز این مسیر می توانید در فصل زمستان که معمولا اکثر پروازها با خالی ماندن صندلی ها مواجه می شوند، اقدام به خرید بلیط هواپیما شیراز تهران چارتر نمائید.

در رده بعدی پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور می توان به فرودگاه های اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز و قشم اشاره کرد. همچنین با بررسی این رده بندی مشخص می شود، فرودگاه سیری با ۰۲۴ درصد و فرودگاه لارستان با ۰.۳۶ درصد دارای کمترین میزان تردد در مسیرهای هوایی کشور هستند.