نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی با حضور مسئولان شهری برگزار شد و نکاتی همچون وعده ورود 500 اتوبوس برقی به تهران و سهم قابل توجه ناوگان فرسوده در آلودگی هوای تهران، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین جلسه قرارگاه عمومی حمل و نقل عمومی و پاک برگزار شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران،  بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران،  مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهر تهران، محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران‌، رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور و محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران در این جلسه حضور داشتند.

نام مسئول و سمت

مهم‌ترین اظهارات

سید مجتبی شفیعی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

*کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا می‌شوند، گفت: باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از مسافران در قالب حمل و نقل عمومی تردد کنند.

* تعداد سفر در شهر تهران  از   ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلون سفر در حال حاضر رسیده است و پیش بینی می‌شود  که این رقم در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.

* حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه شامل زمینه‌هایی مانند سوخت و انرژی  است که مواردی از جمله کمیته سوخت، سوخت‌های جایگزین، حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل را شامل می‌شود.

بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

* اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم‌ بود مانند آن نیز حادثه‌ای است که در منا رقم خورد.

* از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده  اما در بسیاری از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بنابراین تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همچنین الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود.

*2 هزار و 250  دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا می‌کنند به طوری ‌که شامل  ۴ درصد از حمل و نقل عمومی می‌شود. باید به سمتی برویم که 7 هزار و 500 دستگاه و ۴ میلیون جابجایی داشته باشیم  و این سهم را از ۴ به ۱۸ درصد برسانیم.

* برای رسیدن به ۷۵۰۰ دستگاه نیازمند تامین پایانه‌ها و افزایش مساحت اماکن در اختیار هستیم؛ پایانه های اتوبوسرانی به عنوان تاسیسات شهری محسوب می‌شوند و ایده خارج کردن آنها از شهر به هیچ وجه ایده مناسبی نیست چرا که هزینه‍های بیشتری ایجاد می‌کند؛ همچنین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی داریم که سال‌هاست در توقف‌گاه هستند و نیاز به تعیین تکلیف دارند.

رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور

*از سال ۸۹ هیچ برنامه نوسازی در بحث اتوبوس عملیاتی نشد و تعداد اتوبوس‌ها در کشور از تعداد ۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۱۹ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده در حالیکه باید به ۳۵ هزار دستگاه می‌رسید.

*در قالب برنامه تهاتر نفت به وزارت کشور اجازه‌ داده شده  از محل فروش نفت ۵۰۰ میلیون یورو برای تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که البته این مبلغ ۳۶۰۰ دستگاه را کفاف می دهد که ظرف ۳ ماه آینده این قراردادها عملیاتی می شود؛ امیدواریم ۱۵۰۰ دستگاه از این محل و سایر محل‌های مشخص شده  به تهران ارائه شود.

* با ۵ شرکت تولید کننده اتوبوس‌های برقی مذاکره شده است. هفته آینده قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد می‌کنیم که ۵۰۰ دستگاه از آن سهم‌ تهران خواهد بود و قرار است تا پایان سال تحویل شود. 

مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه

ظرفیتی در دولت برای تامین ناوگان وجود دارد که 2 هزار واگن را دولت برای کلانشهرها تامین کند و از این تعداد هزار و 50 واگن برای شهرداری تهران است که باید در این دوره این را مدنظر قرار دهیم. همچنین در برخی خطوط از ۴ خط باقیمانده مترو که  ۱۵۸ کیلومتر طول و ۱۳۸ ایستگاه دارد، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد. 

مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران

در حوزه بار و پایانه، ۶ پروژه از قبیل تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق، امکان سنجی انتقال و توسعه پایانه مسافربری در جنوب غربی تهران، پیاده سازی مدل هوشمند مدیریت پایانه ها در حوزه بار و مسافر، احداث چهار هاب لجستیک شهر تهران،  تمهید شرایط مدل کسب و کار اینترنتی در حمل و نقل مسافر بین شهری، واکاوی و بهره برداری از فرصت‌های درآمدزا در حوزه‌های بار و پایانه‌های مسافربری برای سال ۱۴۰۱ مدنظر است.

محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران

ما با  فراهم کردن همه شرایط، ظرفیت ساخت ۳۵۰ دستگاه واگن در سال را داریم اما به دلیل تامین نشدن مالی پروژه‌ها نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ اورهال واگن ها در  پایانه های تعمیرگاهی در حال انجام است که ظرفیت آنها محدود است و نهایتا ۲ رام قطار را اورهال می‌کند.

مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی

*بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد.

* در حال حاضر ۳۱.۵ میلیون تومان قیمت اسقاط هر تاکسی است در حالیکه تاچند ماه پیش این قیمت، ۲۰ میلیون تومان بود.

میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

*با ناوگان بنزینی فرسوده هر چقدر هم نوسازی ناوگان را انجام دهیم اما به ازای آن اسقاط انجام ندهیم؛ مشکل آلودگی هوا حل نمی شود و تاثیر چشمگیر در کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. ناوگان فرسوده با ۷ درصد فرسودگی منشا ۳۸ درصد آلودگی است.

* سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده  ۵.۷ درصد است و غلظت این ذرات معلق در برخی مناطق مرکزی شهر به ۱۰ درصد نیز می‌رسد. همچنین موتور سیکلت‌ها ۶ درصد از حمل و نقل روزانه تهران را به خود اختصاص می‌دهند که این عدد در ساعات اوج ترافیک، به ۱۳ درصد می‌رسد. بنابراین توجه به آلایندگی موتورها و افزایش استفاده از موتورهای برقی از طریق مدل های مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است.