چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش‌ه دربار کشتار جمعی غیرنظامیان در شهرک بوچا در حومه کی‌یف پایتخت اوکراین ده‌ها نفر از دیپلمات‌های روسی را اخراج کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دولت آلمان روز دوشنبه ۴۰ دیپلمات روسی را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد و آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان این اقدام را پاسخی به «وحشی‌گری‌های باورنکردنی» که کرملین در اوکراین برانگیخته است،‌ خواند.

فرانسه نیز ۳۵ دیپلمات روسی را روز دوشنبه که فعالیت‌هایشان را «مغایر منافع ملی» این کشور حواند، اخراج کرد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در این باره اخراج این دیپلمات‌ها را بخشی از واکنش اروپا به کشتار غیرنظامیان در بوچا اعلام کرد.

لیتوانی، کشور حوزه دریای بالتیک، روز دوشنبه در واکنش به کشتار در بوچا به سفیر روسیه در ویلنیوس، پایتخت این کشور را اخراج کرد و سفیر خود را از مسکو فراخواند. لتونی، کشور دیگر حوزه بالتیک نیز اعلام کرد «روابط دیپلماتیکش با فدراسیون روسیه را کاهش می‌ٔهد.»

لوئیجی دی مالو، وزیر خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد که این کشور ۳۰ دیپلمات روسی را به خاطر نگرانی‌های امنیتی اخراج می‌کند. دی مالو در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام مشابه سایر کشورهای اروپایی و اعضای ناتو آن را مرتبط به «امنیت ملی و بحران فعلی ناشی از تهاجم بی‌دلیل به اوکراین از طرف فدراسیون روسیه» اعلام کرد.

خوزه مانوئل آلبرس، وزیر خارجه اسپانیا روز سه‌شنبه گفت که ۲۵ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت روسیه را در پاسخ به جنایتات جنگی ادعایی انجام‌شده بوسیله ارتش روسیه در اوکراین از مادرید اخراج می کند.

دانمارک نیز اخراج ۱۵ «افسر اطلاعاتی» روسی را که آنها متهم به جاسوسی در قلمرویش دانست، اعلام کرد. جپ کوفود، وزیر خارجه دانمارک گفت این اقدام را در هماهنگی با اقدامات سایر کشورهای اتحادیه اروپا و پس از انتشار گزارش‌ها درباره شناسایی گورهای دسته‌جمعی و شواهد کشتار غیرنظامیان در شهرک بوچا در اوکراین انجام می‌شود.

آن لیند، وزیر خارجه سوئد نیز اخراج سه دیپلمات روسی را به اتهام «عملیات غیرقانونی» را اعلام کرد.

مسکو که مدعی است گزارش‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در شهرک بوچا جعلی و پروپاگاندای غربی برای بی‌اعتبار کردن روسیه هستند، گفته است این احراج‌ها را تلافی خواهد کرد.