همشهری آنلاین: توزیع کارت‌های ۱۰۰ لیتری بنزین با قیمت ۲۰ هزار تومان تخلف محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

مرتضی زاغی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در استان تهران، در گفت‌و‌گو با شانا درباره توزیع کارت‌های سوخت 20 هزار تومانی با ظرفیت 100 لیتر بنزین خارج از شبکه توزیع قانونی، گفت: کارت‌های سوخت بنزین به صورت قانونی و با نظارت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق ستاد مدیریت حمل و نقل توزیع شده و توزیع کارت‌های سوخت 20 هزار تومانی غیرقانونی است.

وی با اشاره به این که اخباری را درباره توزیع این کارت‌ها دریافت کرده، اظهار داشت: اگر نمونه‌هایی از این کارت‌ها را در اختیار داشته باشیم از سوی مرکز داده‌ها آنها را شناسایی می‌کنیم که از سوی چه نهادی توزیع شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تاکید کرد: این کارت‌ها به هیچ عنوان جایگزین کوپن‌های سابق نیست و در حال پیگیری چگونگی فعالیت کارت‌های 20 هزار تومانی هستیم.

وی افزود: فعالیت این کارت‌ها یک نوع عرضه غیر قانونی در شبکه توزیع سوخت است که تخلف محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد زیرا مشخص نیست که ماخذ ورودی این کارت‌ها کجاست.

زاغی ادامه داد: با نظارت و مدیریت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران کسانی که کارت سوختشان دچار مشکل شده یا افرادی که اتومبیل جدیدی خریداری کرده و منتظر دریافت کارت سوخت هستند یا مواردی از این قبیل می‌توانند کارت‌هایی را به صورت موقت دریافت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ادامه داد: انواع کارت‌های سوخت برای تاکسی‌ها، وانت بارها، موتورسیکلت‌ها و سواری‌های شخصی در میان متقاضیان توزیع شده و یک نوع کارت اضطراری ارائه سوخت با قیمت 400 تومان نیز در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته است تا خدمات لازم به افرادی که متقاضی دریافت بنزین آزاد هستند ارائه شود.

زاغی ادامه داد: این کارت‌های آزاد در اختیار خود جایگاه‌داران است و به ازای هر لیتر بنزین 400 تومان به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واریز می‌کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این که بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر 3 هزار خودرو یک جایگاه عرضه سوخت فعالیت می‌کند، اظهار داشت: در تهران به ازای هر 27 هزار خودرو یک جایگاه عرضه سوخت داریم که یک نهم استاندارد جهانی است و امیدواریم با هماهنگی و همکاری ارگان‌های دولتی برای خرید زمین و سرمایه‌گذاری‌های لازم تا یک سال آینده مشکل سوخت رسانی در کلان شهر تهران را حل کنیم.

وی تعداد جایگاه‌های سیار در مناطق 22 گانه تهران را 22 جایگاه عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون در حال احداث جایگاه‌های سریع‌النصب هستیم که نخستین جایگاه آن روز گذشته در کنار انبار کن به بهره‌برداری رسید و جایگاه دیگری در کوی امام حسین (ع) در دست احداث است که تا یک هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زاغی تاکید کرد: برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی با فراهم کردن تسهیلات لازم در حال ایجاد جاذبه هستیم.

وی مشکل اصلی مشارکت نکردن بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران را کمبود زمین در مناطق 22 گانه خواند و ادامه داد: علاوه بر مشکل کمبود زمین، احداث جایگاه‌های عرضه سوخت نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که با همکاری شهرداری و وزارت مسکن و با پیگیری‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصمم به رفع این مشکلات هستیم.