همشهری آنلاین - فهیمه پناهآذر: دو سه سالی است که گروههای موسیقی در برگزاری کنسرت با فراز و نشیبهای زیادی روبهرو بودند. هر بار که به اوج کرونا میرسیدیم، تمام برنامههای هنری ازجمله گروههای موسیقی بههم میریخت تا جایی که در تهران به جز چند کنسرت آنلاین هیچ کنسرتی به شکل حضوری برگزار نشد.
هرچند دفتر موسیقی اعلام کرد که پاییز۱۴۰۰ فعالیت کنسرتها آغاز میشود، اما باز هم اوجگرفتن کرونا به گروهها امان نداد و در این میان برخی از خوانندگان به شکل کژدار و مریز کنسرتهایشان را در پایتخت برگزار کردند.
هرچقدر که تعطیلی کنسرتهای پایتخت در این ۲ سال ادامه داشت اما بازار داغ برگزاری کنسرت در کیش برقرار بود؛ کنسرتهایی که با قیمت بلیت ۴۵۰ هزار تومانی به فروش میرسید و مخاطبان خود را داشت. البته در این میان برخی کنسرتگذاران هم ترجیح میدادند کنسرتهای خود را خارج از کشور برگزار کنند. اما نکته قابل تامل، افزایش سرسامآور قیمت بلیتهاست؛ موضوعی که توتونچیان، از تهیهکنندگان موسیقی به آن اشاره میکند: «سالنهای موسیقی با اینکه در ۳ماه گذشته افزایش قیمت داشتند، اما باز افزایش ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده اند و این یعنی حذف قشر متوسط جامعه از حضور در سالنهای موسیقی.»
نوروز موفق برای خوانندگان پاپ
با آغاز سال ۱۴۰۱ کنسرتهای نوروزی در تهران و سایر شهرستانها به روی صحنه رفتند و خوانندگان بعد از مدتی توانستند با اجرای کنسرت در مقابل طرفداران خود قرار بگیرند. در همین تعطیلات باز هم کیش برنده میدان بود و بیشتر کنسرتها در این جزیره برگزار میشد؛ کنسرتهایی که گاهی قیمت بلیتشان به ۶۰۰هزار تومان هم میرسید و اگر صندلی خالی میماند برگزارکنندگان کنسرت برای پرشدن صندلیها قیمتها را در آخرین وقت به ۲۰۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومان کاهش میدادند.
علاوه بر کیش، شهرهای شمالی و دیگر شهرهای جنوبی هم بیشتر میزبانی را از کنسرتهای نوروزی داشتند. حالا که تعطیلات به پایان رسیده اما خبری از برگزاری کنسرت در تهران نیست، شاید یکی از دلایلش آغاز ماه رمضان باشد. البته در روزهایی که گذشت تنها گروه ماکانبند بود که یک اجرا در سالن میلاد نمایشگاه داشت و فعلا پاپیها همچنان ترجیح میدهند ترافیک اجراهایشان در همان کیش باشد. فصلی که جزیره همچنان مسافران خود را دارد.
برنامه خلوت برای اردیبهشت
تنها برنامهای که در سایتهای فروش بلیت کنسرت دیده میشود، برای پایان اردیبهشت است، اجرای کنسرت پاپ ویژه بانوان برای گروه نوشه که قرار است ۳۰اردیبهشت در تالار وحدت اجرا داشته باشند. اجرای این کنسرت ساعت ۱۴است و قیمت بلیتهای این کنسرت از ۱۳۰هزار تومان آغاز میشود و به ۴۰۰هزار تومان میرسد. البته تالار وحدت در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت هم میزبان گروه موسیقی کلاسیک است. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ولفگانگ ونگنروت ساعت ۲۱:۳۰ برگزار میشود، بلیتهای این ارکستر هم از ۱۰۰هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان است.
یک دغدغه بزرگ
محمدحسین توتونچیان، تهیهکننده موسیقی و از کنسرتگذاران موسیقی درباره برگزاری کنسرتهای بعد از تعطیلات نوروز به همشهری میگوید: در روزهای نوروزی شاهد برگزاری کنسرتهای موسیقی بودیم و گاهی در سالنهای تهران هر شب ۲ تا ۴ کنسرت برگزار میشد و در دیگر شهرها هم کنسرتها را داشتیم و با آغاز ماه رمضان کنسرتها کمتر شده است.
وی ادامه میدهد: در حال برنامهریزی برای برگزاری کنسرتها هستیم، اما اتفاقی که الان بهوجود آمده، این است که بعد از ماه مبارک رمضان و قبل از ماه محرم یک بازه کوتاهمدت زمانی داریم که کنسرتهایمان را برگزار کنیم و تمامی فعالیتهای هنری را موکول به این روزها کردهایم. مترصد برگزاری کنسرتهای پاپ هستیم. مشکل بزرگی روبهرویمان وجود داشت که این مشکل بهطور عجیب و دردناک ما را در مقابل مردم قرار داده و آن سالنهایی است که باز هم اقدام به افزایش قیمت اجاره سالن کردهاند.
قیمتهای سربهفلککشیده
توتونچیان همچنین ادامه میدهد: ۳ ماه پیش سالندارها یک افزایش قیمت داشتند و نمیدانیم چرا باز هم باید افزایش قیمت داشته باشیم. اینبار صحبت از افزایشهای بیش از صددرصدی است که کار را برای تهیهکنندگان، کنسرتگذاران و هنرمندان مشکل کرده است.
او به ۲ سالن برای نمونه اشاره میکند. یکی از این سالنها اسپیناسپلاس است که توتونچیان میگوید افزایش قیمت نسبت به ۳ ماه گذشته ۳۰۰ درصد بوده و این افزایش، نسبت به شیوع کرونا افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است. بهگفته این تهیهکننده با توجه به این افزایش، قیمت بلیت کنسرت در اسپیناسپالاس از سقف ۴۱۵ هزار تومان به بیش از یک میلیون تومان میرسد که این افزایش قیمت بهگونهای دیگر در سالن میلاد رقم میخورد. این سالن هم نسبت به ۳ ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و نسبت به قبل کرونا با افزایش ۳۰۰ درصدی همراه بوده است.
توتونچیان با توجه بهخصوصی بودن سالنها و وابستگی برخی به دیگر وزارتخانه، توضیح میدهد: در این میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم نمیتواند کاری انجام دهد، تنها بتواند تعاملی برقرار کند یا صحبتی انجام دهد؛ چراکه ورود به قیمت در حیطه و مسئولیتش نیست. نمیدانم با این عدد و رقمها قرار است که چه بلایی سر کنسرتهای موسیقی آورده شود.
حذف کنسرت از زندگی قشر متوسط
این تهیهکننده موسیقی میگوید: «با افزایش قیمت بلیتها، کنسرتها برگزار میشود و مخاطبانی که توانایی پرداخت هزینه را دارند، به سالنها میروند اما آنچه برای موسیقی اتفاق میافتد، این است که قشر هنردوست و متوسط جامعه از هنر موسیقی کشور محروم میشود و در آیندهای نزدیک ضرر و لطمه آن به هنر موسیقی میخورد. اگر قیمت بلیتها متعادل باشد، برای ما و هنرمندان هم خوب است. چراکه هنرمندی که در طول سال ۴۰ سانس اجرا دارد، میتواند ۸۰ سانس اجرا بگذارد و دایره مخاطبان هم بیشتر میشود.
توتونچیان تصریح میکند: «دغدغه ما این است که با افزایش قیمت، یک قشر از مردم دیگر نمیتوانند به سالنهای کنسرت بیایند و موسیقی از سبد زندگیشان کامل حذف میشود. هنر فقط برای کسانی نیست که قیمت بلیت هرچقدر باشد، توانایی پرداخت دارند و به سالن میآیند.