چند وزیر خارجه اروپایی رو دزوشنبه گفتند مقامات اجرایی اتحادیه اروپا در حال تهیه پیش‌نویس پیشنهادهایی برای تحریم نفت روسیه بوسیله این اتحادیه ۲۷ کشوری هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت بسیاری از وزیران خارجه اروپایی گردآمده در لوکزامبورگ حمایت‌شان از تحریم‌ها بر واردات نفت روسیه اعلام کرده‌اند، اما چنین ممنوعیتی برای برخی از آنها یک «ضربه نامتقارن» شمرده می‌شود. در همین حال به گفته آلمان، آنها موافقت کرده‌اند که تحویل سلاح به اوکراین را شدت بخشند.

سیمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند گفت که کمیسیون اروپا، بازوی اجرای اتحادیه اروپا در حال کار برای تضمین این مورد است که نفت بخشی از بسته تحریمی بعدی باشد.

هدف قرار دادن نفت روسیه که حدود یک چهارم واردات نفت خام اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، به عنوان گام بعدی که اتحادیه اروپا باید برای افزایش فشار بر روسیه برای متوقف شدن گلوله‌باران شهرهای اوکراین بردارد، شمرده می‌شود.

اتحادیه اروپا در واکنش به آنچه اوکراین کشتار بی‌دلیل غیرنظامیان بوسیله نیروهای روسی از ابتدای تهاجم می‌نامند، دور پنجم تحریم‌ها بر ضد روسیه را تایید کرد که شامل پایان دادن به واردات زغالسنگ روسیه بود.

بورل گفت: «همه چیز روی میز است، از جمله تحریم نفت و گاز.» او قبلا گفته بود چنین تحریمی «دیر یا زود» رخ خواهد داد. پارلمان اروپا هفته پیش به این تحریم نفتی رای داد، اما تصمیم آن از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست.

اوزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ۵ آوریل گفت که اعمال تحریم‌های اضافی از جمله تحریم واردات نفت را تا حدی بر اساس پیشنهادهای دولت‌های اتحادیه اروپا در نظر دارد. از جمله ایده‌هایی که در این باره مطرح شده است، وضع تعرفه بر نفت روسی یا ممنوعیت واردات برخی از فراورده‌های نفتی آن است. بورل گفت دولت‌های اتحادیه اروپا همچنین به طور مستقل برای کاهش وابستگی‌شان به نفت روسیه گام برمی‌دارند.

اعمال هر تحریم نفتی هم به جزئیات فنی چشم‌انداز آن و هم حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد. وابستگی به انرژی در میان کشورهای این اتحادیه متفاوت است و کشورهایی مانند بلغارستان تقریبا کاملا به نفت روسیه وابسته است. مجارستان گفته است که نمی‌تواند از تحریم نفتی حمایت کند.

موضع آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا هم کلیدی خواهد بود. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در عین آنکه پیشنهاد ارائه سلاح‌های بیشتر به اوکراین را مطرح کرد، خواستار «طرحی هماهنگ برای قطع واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه شد.» اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گوید برلین به طور فعال از تحریم فوری نفت روسیه حمایت نمی‌کند.

آمریکا و انگلیس نفت روسیه را تحریم کرده‌اند، به این امید که منبع عمده درآمد مسکو را قطع کنند. این تصمیم برای اقتصاد اروپا که به خاطر وابستگی‌اش به نفت روسیه مشکل‌تر است و ممکن است باعث افزایش بیشتر قیمت‌های از قبل بالای انرژی در آنجا شود.