سرقت تجهیزات شهری اتفاقی است که در سال‌های گذشته و با افزایش قیمت فلزات مختلف همچون آهن و برنز در صدر اخبار قرار گرفته است و شاهد رونق بازار سارقان پایتخت هستیم.

همشهری آنلاین:  انتشار خبر سرقت تابلوی شرح حال زندگی شهید مطهری نشان از این واقعیت دارد که سارقان در شهر تهران سخت مشغول کار هستند، هر سازه فلزی می‌تواند نظر آنها را به خود جلب کند و به عنوان راهی برای کسب درآمدشان حساب شود.

سرقت‌ اموال عمومی در تهران به چنان معما و معضلی تبدیل شد که سال گذشته سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت از نقش آفرینی پیمانکاران در این ماجرا پرده برداشت. او درباره سرقت پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی و رودخانه ورد آورد گفته بود:« متاسفانه با دستگیری سارقان مشخص شد که از پیمانکاران همان پل بودند.»

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین اموالی که در سال‌های اخیر از شهر تهران ربوده شدند:

پل‌های هوایی

پل‌های هوایی وردآورد، بزرگراه تهران‌ـ کرج و چیتگر سه پلی بودند که در سال گذشته از دست سارقان جان سالم به در نبردند . غیرفعال شدن هر کدام از این پل‌های هوایی مشکلاتی را برای شهر به همراه آورد تا جایی که سرقت از پل‌هوایی چیتگر در آن زمان موجب شد که یک بزرگراه مهم در شمال غرب پایتخت برای مدتی تعطیل شود.

سرقت تجهیزات کنترل ترافیک

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با سرقت تجهیزات راهنمایی رانندگی در سال گذشته به روزنامه همشهری گفته بود:« تابلوهای راهنمایی و رانندگی، گاردریل‌ها و دیوارهای صوتی از جمله اموالی هستند که به‌ دلیل گرانی جنس آلومینیوم در بازار توجه سارقان را به‌خود جلب کرده است. آمار نشان می‌دهد که بیشترین سرقت‌ها هم در بزرگراه‌های مناطق جنوبی شهر یا اطراف آنها به‌ خصوص بزرگراه آزادگان رخ می‌دهد.»

لوله‌های آب فضای سبز بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌ها

مدیرکل سازمان خدمات شهری شهرداری تهران سال گذشته در این رابطه گفته بود: «براساس آمار و تماس‌های مردمی، بیشترین سرقت‌ها، مربوط به سرقت لوله‌های آب و آبگرفتگی در معابر است که در این‌باره درخواست رسیدگی فوری دارند. معمولا سرقت این لوازم کوچک سبب مشکلات مختلفی می‌شود که باید آنها را جدی گرفت.»

دریچه‌های فاضلاب

براساس آخرین آماری که معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه 3 در سال گذشته منتشر کرده بود:«در شهر تهران طی ۶ ماهه سال جاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد سرقت دریچه فلزی صورت گرفته است. در حالی که کل سال ۹۹، ۲ هزار و ۸۰۰ مورد سرقت دریچه داشتیم.»

مجمسمه‌ها و تندیس‌ها

این دسته از اموال شهری به دلیل آنکه اغلب از جنس برنزی هستند، از سال‌ها پیش مورد توجه سارقان بودند و اگر بخواهیم نقطه‌ای برای آغاز این سرقت‌ها بگذاریم باید سال 87 را نشانه گذاری کنیم، در آن سال چند مجسمه از جمله چهار مجسمه از هفت مجسمه پرویز تناولی در پارک دانشجو دزدیده شد.

این سرقت‌ها تا سال 89 با سرعت ادامه داشت و براساس آمار منتشر شده در آن دوران، «تعداد مجسمه‌های مفقودشده تا اردیبهشت 89 به 12 عدد رسیده بود.»

این مسیر ادامه دارد چرا که در اسفند سال گذشته نیز شاهد بودیم، کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران ربوده شد و اکنون نیز خبر سرقت بخشی از یادبود شهید مطهری منتشر شد.