همشهری آنلاین: لیستی از افراد تحت نظارت سرویس‌های اطالاعاتی ایتالیا از سوی مطبوعات این کشور انتشار یافته که نام نخست وزیر ایتالیا نیز در آن بچشم می‌خورد.

رومانو پرودی نخست وزیر ،سیلویو برلوسکنی و تعدادی از فوتبالیست‌ها و شخصیت‌های تلویزیون ایتالیا بنا بر دستور دادستانی برای مدتی طولانی وبه طور بی وقفه تحت نظر سرویس‌های جاسوسی این کشور  بودند.

به نوشته روزنامه ال موندو، مساله جاسوسی از مقامات و افراد مشهور که به دستور دادستانی ایتالیا انجام گرفته بود زمانی مشکل پیدا کرد که مشخص شد نام رومانو پرودی و همسرش فلاویا فرانزونه نیز در لیست‌ افراد تحت نظر قرار داشته است.در واقع نخست وزیر و همسرش به مدت طولانی توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا تحت نظر بوده‌اند.

سرویس‌های اطلاعاتی که به دستور دادستانی ایتالیا عمل می‌کرده‌اند،علاوه بر پرودی، نخست وزیر سابق برلوسکنی و دخترش مارینا که ریاست گروه خانوادگی فینینوست را به عهده دارد را نیز تحت نظر داشته‌اند.

در لیستی که درباره افراد تحت نظارت سرویس‌های اطالاعاتی ایتالیا از سوی مطبوعات این کشور انتشار یافته اسامی سایر سیاستمداران ارشد این کشور نیز به چشم می‌خورد.

پیرو فاسینو دبیرکل حزب دموکراتیک از جناح چپ،ماسیمو د آلما که همزمان سمت‌های وزارت خارجه و معاونت نخست وزیر را عهده دار است،کارلو آزگلیو چیامپی رییس جمهور سابق و جور جو ناپولیتانو رییس جمهور کنونی نیز از جمله سایر سیاستمداران ارشد ایتالیایی هستند،که نام آن‌ها در لیست افراد تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا دیده‌ می‌شود.

اما فرایند جاسوسی تنها محدود به دایره سیاستمداران نبود و فوتبالیست‌ها وشخصیت‌های تلویزیونی را نیز در بر می‌گرفت.بر اساس اسناد دادستانی ایتالیا فرانچسکو توتی و آلساندرو دل پیرو بازیکنان تیم‌های رم و یوونتوس،جورجیا پالماس مجری تلویزیونی نیز از جمله دیگر افراد تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا بوده‌اند.

با بالا گرفتن بحران جاسوسی از مقامات بلند پایه و شخصیت‌های مطرح در جامعه ایتالیا،وزیر اقتصاد ایتالیا عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را فاش کرد و در پی آن و از ماه تحقیقات گسترده‌ای از سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا آغاز شد.

دادستانی ایتالیا اعلام کرده‌است که در ماه اخیر از 127 نفر در این ارتباط بازجویی به عمل آمده است که 117 نفر آن‌ها عضو آژانس تریبوتاریا و بقیه از ماموران پلیس مالی بوده‌اند.