به گزارش همشهری آنلاین، ۲۰۰ روز از اولین روزی که علیرضا زاکانی سکاندار شهرداری تهران شد، میگذرد که در این مدت برنامههای بسیاری در دستور کار قرار گرفته است و بخشی از آنها به مرحله اجرا رسیدند. نیم نگاهی به برنامههای مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی نشان دهنده این واقعیت است که شهرداری عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارد.
شهردار تهران چندی پیش با اشاره به اینکه حدود ۷۵درصد از حملونقل با وسایل نقلیه شخصی انجام میشود، گفته بود: هماکنون هفت خط مترو در پایتخت وجود دارد که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن در گذشته در این خطوط فعال بوده است.
براساس گفته زاکانی «۳۶۴دستگاه واگن از این تعداد از رده خارج و ۱۱۲ دستگاه واگن دیگر اوراق و حدود دوسوم از واگنهای موجود نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) دارد. ورود هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن به چرخه بهرهبرداری خطوط مترو یکی از برنامههای شهرداری طی دو سال آینده است که بخشی از آن از طریق قطار ملی و واردات تأمین میشود.»
زاکانی در رابطه با سیستم اتوبوسرانی نیز گفته بود:« شهر تهران به حدود هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این در حالی است که فقط دو هزار و ۲۲۵ دستگاه از مدیریت شهری پنجم تحویل گرفتیم و حدود هزار دستگاه نیز نسبت به سالهای گذشته کمبود داریم. امسال سه هزار و ۲۵۰دستگاه اتوبوس به حوزه اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.»
ورود اتوبوس و موتور برقی
در این مدت، اتوبوس زیما، بهعنوان نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل در خیابانهای تهران و در خط اتوبوسرانی میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی رونمایی شد. این اتوبوس برقی بهمدت ۲ روز در یکی از پرترددترین مسیرهای اتوبوسرانی تهران بهصورت آزمایشی، حدود ۱۵۰۰ مسافر را جابهجا کرد.
در کنار اتوبوسهای برقی، طرح پایلوت موتورسیکلتهای برقی اشتراکی در اراضی عباسآباد پیگیری شد و براساس گفته سرپرست معاونت توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل « در صورتیکه این شرکت بتواند در دوره آزمایشی، شاخصهای موردنظر سازمان حمل و نقل و ترافیک را کسب کند، برای ارائه خدمات، وارد مرحله حمل و نقل در یکی از معابر تهران خواهد شد.»