همشهری آنلاین: کتاب همراه زائران حجّ تمتّع در دو مجلد منتشر شد تا در اختیار زائران بیت الله الحرام قرار گیرد، نسخه دیجیتالی این کتاب نیزبر روی شبکه اینترنت در دسترس علاقمندان قرار داده شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این کتاب در سه بخش با عناوین تذکرات عبادی و اخلاقی،  اجرایی و بهداشتی تنظیم شده است که با رعایت این تذکرات می توان از این سفر معنوی با مدت کوتاه، بیشترین و بهترین بهره را برد.

نویسندگان در بخش نخست کتاب ؛ نکاتی درباره مباحث عبادی و اخلاقی که در حرمین شریفین، میقات، صفا و مروه و ... ضروری است را متذکر شده اند و در بخش دوم برای رفت و آمد در مکانها، انجام حلق و قربانی ، رمی جمرات و توصیه هایی شده است. در بخش پایانی نیز توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از بیمار شدن و یا انتقال بیماریها آورده است.

گفتنی است در مجلد دوم کتاب، یادداشت ها و تذکّراتی را که برای بهره برداری بهتر از ابعاد معنوی حج لازم است را در بر دارد، این کتاب علاوه بر توضیحاتی درباره عربستان (موقعیت عربستان ، نواحی سه گانه ، آب و هوا) در 16 بخش با عناوینی چون "مقدّمات سفر"، "در شهرهای مدینه و مکه"،"وقوف به مشعرالحرام و عرفات و منا"، "مناسک"، "برخی احکام حرمین" و توصیه های برای پس از سفر و ... تدوین شده است.

در بخش پانزدهم کتاب فرمهایی برای زائران تدوین شده که در مکه و مدینه آنها را تکمیل کرده و در دسترس خود قرار می دهند، که در آن جدول اوقات شرعی ، برنامه ی سالن غذاخوری ، برنامه فرهنگی کاروان ، مدت اقامت و ثبت شماره اتاق و ... درج شده است.

بخش آخر، دیدار شبلی با امام سجاد علیه السلام که از احادیث مبسوط و بسیار جذاب درباره اسرار حج است، آورده شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: مردمی را که می خواهند مسافر حج شوند از پیش در آنها ظرفیت و آمادگی به وجود بیاورند با تهیه کتاب، با برنامه های گوناگون، با آموزش و بیان مسائلی که احتیاج دارند، چه مسائل فقهی، چه مسائل اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و معنوی و عبادی و عرفانی و...

جلد نخست این کتاب در 61 صفحه و جلد دوم نیز در 149 صفحه به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت  تهیه و تنظیم شده است. 

برای دسترسی به متن کامل کتابهای"راهنمای زائران حجّ تمتّع"و «همراه زائران حجّ تمتّع» در کتابخانه تخصصی حج در پایگاه اطلاع رسانی حج بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 راهنمای زائران حجّ تمتّع

همراه زائران حجّ تمتّع