تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

«به گزارش زنان تروا» نام تازه‌ترین نمایش «محمد رضایی‌راد» در مقام کارگردان و اثری تازه از «گروه تئاتر خانه» است که در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۱و در سالن اصلی مجموعه فرهنگی و هنری «تئاتر شهر» روی صحنه می‌رود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی نمایش، محمد رضایی‌راد، نویسنده و کارگردان تئاتر ایران، در ادامه پروژه مطالعاتی و نظری خود در زمینۀ‌ «تراژدی»،برداشتی آزاد از دو تراژدی یونانی را روی صحنه می‌برد.

 «به گزارش زنان تروا» اقتباسی آزاد از دو تراژدی «هِکاب» و «زنان تروا» از آثار مهم و کم‌تر دیده شده اوریپید (تراژدی‌نویس مشهور یونانی) خواهد بود که روایتی متفاوت از جنگ تروا و وقایع پس از آن را پیش روی مخاطب امروزی می‌گذارد.‌ نمایشنامۀ‌ «به گزارش زنان تروا»حاصل همکاری دوباره محمد رضایی‌راد و نغمه ثمینی است که پیش از این نیز نگارش مشترک نمایشنامۀ «بر اساسِ دوشسِ ملفی» را تجربه کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، دیدگاه‌های تئوریک و پشتوانۀ مطالعاتی، از جمله ویژگی‌های همیشگی و شناخته شدۀ آثار محمد رضایی‌راد در عرصۀ تئاتر هستند که در کنار سبک و رویکردهای اجرایی متفاوت وی، به آثار وی عمق و جایگاه ویژه‌ای می‌بخشند. نمایش «به گزارش زنان تروا»را نیز می‌توان ادامه و نتیجۀ پروژۀ مطالعاتی ۱۰ سالۀ رضایی‌راد در زمینه «تراژدی» دانست که بخشی از نظریات و دیدگاه‌های حاصل از آن، اکنون در مجموعه‌ای۶ جلدی با عنوان«انتقام دیونوسوس؛ خوانشی دولت‌شهری از تراژدی و کمدی یونانی» آمادۀ ارائه شده و تا کنون ۳ دفتر آن - با عناوین فرعی «یک مقدمه انتقادی»، «آیسخولوسِ مبلغ» و «سوفوکلِ پیامبر» - توسط «نشر فنجان» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

تمرین‌های اولیه و مراحل آماده‌سازی بازیگران برای اجرای «به گزارش زنان تروا» از اواخر سال قبل آغاز شده و طبق توافق صورت گرفته با مدیریت مجموعه «تئاتر شهر»، این نمایش آذر و دی‌ماه ۱۴۰۱ در «سالن اصلی» این مرکز فرهنگی و هنری روی صحنه خواهد رفت.