عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع فرونشست موضوع ملی است که در خصوص آن توضیحات و تشریحات بسیاری انجام گرفته، اما دستور العمل اجرایی مشخصی برای آن نداریم. ضمن اینکه هرچند شمار زیادی از ارگان‌ها و سازمان‌ها هم در پیشرفت فرونشست و هم در پیشگیری از آن دخیل هستند اما عملا متولی این موضوع هم مشخص نیست.

به گزارش همشهری آنلاین، جلسه کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران با حضور حجت الاسلام آقامیری رئیس کمیته، هادی شهیر عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، فرزام پوراصغر و فریبرز انصاری نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، حامد نیرومند نماینده کمیته بین المللی فرونشست، سید جعفر محمودی مشاور مدیر عامل شرکت آبفای غرب تهران، سیدعبدالرضا سعادت مدیر کل زمین سنجی و نقشه برداری زمین سازمان نقشه برداری کشور، معصومه آمیغ پی رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری برگزار شد.

هادی شهیر عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تشبیه فرونشست به زلزله خاموش، موضوع را از جنبه ژئوتکنیکی و سازه ای مورد واکاوی قرار داد و گفت: فرونشست به سازه‌های خطی فشار زیادی وارد می‌سازد و مشکل اصلی ناشی از این فرونشست، انحنا در زیرساخت‌های خطی است.

او افزود: هم اکنون عمده مباحث کشور در مورد پیشگیری از فرونشست است اما با توجه به شرایط کم آبی و ادامه فرونشست در کشور باید در کوتاه مدت هم در سازه‌های موجود و هم در سازه‌های در دست ساخت به سراغ پیشگیری از اثرات فرونشست برویم.

آخرین جزییات از رانش زمین در حاشیه اتوبان همت

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این راستا ادامه داد: دستورالعمل‌های طراحی فعلی در زمینه نشست زمین، برای بحث فرونشست زمین پاسخگو نیستند و نیازمند تهیه دستورالعمل‌های ویژه هستیم.

در ادامه  جلسه، سید عبدالرضا سعادتمند و معصومه آمیغ  اشاره کردند که در بحث فرونشست، شورای عالی امنیت ملی سندی را تهیه کرده است که تاکنون مصوب نشده است. 

همچنین فریبرز انصاری، نماینده سازمان برنامه و بودجه گفت: ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب موضوع فرونشست در تهران را تشدید کرده است و باید تزریق پساب به داخل زمین صورت پذیرد.

از سوی دیگر انصاری برداشت از چاه‌های غیرمجاز، کافی نبودن شبکه پایش چاه‌های مشاهده ای در تهران، تعریف کاربرهای جدید مصرفی و الگوی نامناسب مصرف سرانه آب در کشور را از دیگر مشکلات مربوط به فرونشست عنوان کرد.

 حامد نیرومند نماینده کمیته بین المللی فرونشست نیز اشاره کرد: در محدوده جوادیه ورامین فرونشست به محل ریل راه آهن بسیار نزدیک شده است و در صورت ورود محدوده، فرونشست به منطقه عبور قطارها و خطوط مترو علاوه بر مخاطرات، هزینه‌های گزافی را خواهد داشت.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، او ادامه داد: برای پیش بینی میزان فرونشست در آینده نیاز به گمانه های شناسایی عمیق و شناسایی لایه های رسی مشکل ساز داریم تا بتوانیم شرایط زیرسطحی را مشخص کنیم.

نیرومند همچنین بر لزوم پایش تراز آب زیرزمینی به‌صورت برخط تاکید کرد.