همشهری آنلاین: دولت ژاپن، فرمانده نیروی هوایی این کشور را از مقام خود بر کنار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده نیروی هوایی ژاپن در مقاله‌ای نوشته بود که کشورش در جنگ جهانی دوم متجاوز نبوده است.

 انتظار می‌رود مطرح شدن این ادعا از سوی فرمانده نیروی هوایی ژاپن کشور‌های چین، کره جنوبی و کره شمالی و سایر کشور‌های آسیایی را که هنوز دارای خاطرات دردناکی از زمان اشغال کشورهایشان توسط ژاپن هستند، خشمگین کند.

یاسوکازو هامادا وزیر دفاع ژاپن گفت: آن چه که او درباره آن نوشته است متناسب با اظهارات یک فرمانده نیروی هوایی نیست و با مواضع دولت توکیو مغایرت دارد.

تارو آسو نخست وزیر ژاپن نیز که همواره درباره مسائل تاریخی مواضع محافظه کارانه‌ای اتخاذ می‌کند، با اشاره به مقاله فرمانده نیروی هوایی این کشور، خظاب به خبرنگاران گفت: حتی اگر او مواضع شخصی خود را اعلام کرده باشد. اظهار این مطلب غیر متناسب است.

ژنرال تاموگامی فرمانده نیروی هوایی ژاپن اخیرا در مقاله‌ای تحت عنوان نگرش واقعی تاریخ مدرن نوشت: حتی اکنون نیز افرادی وجود دارند که معنقدند تجاوز کشور ما رنج غیر قابل تحملی را به کشورهای آسیایی در زمان جنگ بزرگ شرق اسیا تحمیل کرد.با این حال ما باید این مساله را مد نظر قراردهیم که بسیاری از کشور های آسیایی نگرش مثبتی نسبت به جنگ بزرگ شرق آسیا دارند.

طبق آنچه در نسخه انگلیسی مقاله فرمانده نیروی هوایی ژاپن آمده، وی در ادامه نوشته است که مطمئنا اتهام مبنی بر تجاوز کار بودن کشورمان غیر واقعی است.

جنگ بزرگ آسیا اصطلاحی بود که ژاپن آن را برای توصیف درگیری در شرق آسیا به کار می‌برد.

اما این مقاله اخیر فرمانده نیروی هوایی ژاپن با بیانیه صادر در سال 1995 توسط نخست وزیر وقت این کشور تومیچی موریاما مغایرت دارد، موریاما در این بیانیه که مورد تائید نخست وزیران پس از وی نیز قرار گرفت به دلیل تجاوزات نظامی ژاپن و اعمال حاکمیت مستعمراتی این کشور در شرق آسیا عذرخواهی کرده بود.

تارو آسو نخست وزیر جدید ژاپن که در ماه سپتامبر سال جاری به قدرت رسید، نیز پایبندی خود را به بیانیه موریاما اعلام کرد.

موریاما در بیانیه خود به این نکته اذعان کرده بود که ژاپن در زمان اعمال حاکمیت استعماری خود به مردم کشور‌های بسیاری و بویژه کشور‌های آسیایی خسارات و رنج بزرگی را تحمیل کرده بود.

اما ملی گرایان ژاپنی همچنان معتقدند که بیانیه موریاما به منظور بهبود روابط ژاپن با کشور‌های شرق اسیا صادر شده است.

از همین رو است که تاموگامی در مقاله خود نوشته است که ژاپن تنها کشوری بود که با حفظ هویت ملی کشور‌ها آن‌ها را ضمیمه خاک می کرد، به همین دلیل نیز حاکمیت استعماری ژاپن بسیار متعادل تر از حاکمیت استعماری سایر کشور‌ها بود. ما باید به گذشته تاریخی پر افتخار خویش رجعت کنیم. کشوری که تاریخ خود را نفی کند. در مسیر انحطاط قرار خواهد گرفت. 

فرمانده نیروی هوایی ژاپن در حالی در مقاله خود به احیای تاریخ گذشته ژاپن اشاره کرده است که این کشور پس از پذیرش شکست در جنگ جهانی دوم از حق خود مبنی بر راه انداختن جنگ صرف تظر کرد و پس از جنگ جهانی دوم ارتش غیر رسمی خود را نیرو‌های دفاع شخصی نامیده است.

با وجود موضع رسما صلح آمیزی که ژاپن اتخاذ کرده است، این کشور اغلب به شدت به دلیل مواضع خود طی سال‌های جنگ جهانی از سوی همسایگانی که بیم احیای قدرت نظامی ژاپن را دارند مورد انتقاد گرفته است.

دولت چین طی سال‌های زمامداری جونیشیرو کوایزومی نخست وزیر ژاپن(2001-2006) دیدار با مقامات ارشد ژاپن را به دلیل بازدید سالانه وی از معبد یاسوکنی به حات تعلیق درآورده بود. در مبعد یاسوکنی ژاپن مقامات ارشد ژاپنی حاکم بر این کشور طی دوران جنگ جهانی دوم دفن شده‌اند.

در زمان نخست وزیری کوایزومی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم ژان نیرو‌های خود را در یک جنگ مشارکت داد، دولت توکیو  در جنوب عراق که به دلیل حمله آمریکا به این کشور اشغال شده بود نیرو پیاده کرد.

اظهارات تاموگامی فرمانده نیروی‌هوایی ژاپن در حمایت از اعزام نیرو‌های نظامی این کشور به  عراق نیز در حالی که یک دادگاه استانی در این کشور این اقدام را مغایر با قانون اساسی دانسته بود، جنجال بر انگیز شده بود.