گروه بورس: مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران با بیان اینکه این شرکت سود سال‌جاری خود را محقق خواهد کرد از کاهش شدید قیمت محصولات پتروشیمی در عرصه جهانی خبر داد.

به گزارش همشهری، قیمت محصولات پتروشیمی همزمان با آغاز بحران جهانی و همزمان با کاهش قیمت نفت با روند نزولی مواجه شد و سهامداران این شرکت‌ها را به فکر فروش سهام شرکت‌های این گروه انداخت.

هنوز گزارش دقیقی از تاثیر بحران‌های کنونی بر میزان سود شرکت‌های پتروشیمی منتشر نشده است اما فعالان بازار و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کاهش ارزش محصولات پتروشیمی منجر به کاهش سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد.

همین تحلیل‌ها کافی بود تا ظرف یک‌ماه گذشته صف‌های زیادی از سوی سهامداران برای فروش سهام شرکت‌های این گروه در بورس تشکیل شود.

نمودار قیمت سهام شرکت‌های مهم پتروشیمی حاضر در بورس تهران به خوبی گویای آن است که این خبر تاثیر بسزایی در تشکیل صف‌های فروش سهام این شرکت‌ها و کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها از ابتدای مهر ماه تا‌کنون داشته است.

احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران در تازه‌ترین اظهار نظر خود به همشهری گفت: قیمت محصولات پتروشیمی در یکی‌دو‌ماه گذشته متناسب با کاهش قیمت نفت کاهش یافته است.

او افزود: قیمت محصولات پتروشیمی با توجه به بحران اقتصاد جهانی همچنان رو به کاهش است و در این زمینه باید منتظر ثبات در قیمت نفت بود.

او در پاسخ به این پرسش که قیمت محصولات پتروشیمی تا چند درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: در این مورد نمی‌توان درصد کلی تعیین کرد چرا که قیمت فروش در بازار‌های منطقه‌ای دنیا متفاوت است اما به‌طور مثال متانول که در بازار‌های اروپایی به قیمت 450‌دلار فروخته می‌شد اکنون به محدوده 380 دلار رسیده و در شرق آسیا نیز قیمت‌ها در محدوده 300 دلار متمرکز شده است.

اشتری در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت‌ها تا‌چه‌حد بر میزان سود شرکت پتروشیمی فن‌آوران تاثیر داشته است، گفت: پتروشیمی فن‌آوران در 6 ماهه اول امسال 58‌درصد از میزان سود سال مالی 87 خود معادل 88 تومان را محقق کرده است.

با این شرایط با توجه به اینکه شرایط فروش پتروشیمی فن‌آوران در 6 ماهه اول سال مناسب بوده، پیش‌بینی می‌کنیم سود سال‌جاری محقق شود. به گفته او، پیش‌بینی سود فن‌آوران برای سال مالی 87، 153 تومان است.

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت‌ها در پیش‌بینی سود سال آینده تاثیر خواهد داشت، تاکید کرد: هنوز پیش‌بینی سود سال آینده شرکت محاسبه نشده اما در حال بررسی این موضوع هستیم و سود سال آینده با شرایط جدید و با‌توجه به تاثیرات آینده  محاسبه خواهد شد.

آمار معاملات

بررسی معاملات سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس تهران از ابتدای مهرماه تا‌کنون نشان می‌دهد که شرکت پتروشیمی اراک با بیشترین میزان نزول ارزش سهامش در بورس مواجه بوده است؛

به‌طوری که در طول این مدت ارزش سهام پتروشیمی اراک 21 درصد کاهش داشته است.  پس از پتروشیمی اراک، شرکت پتروشیمی فن‌آوران با بیشترین میزان کاهش ارزش دارایی‌هایش در بورس مواجه بوده و قیمت هر سهم این شرکت از ابتدای مهر ماه تاکنون 14‌درصد نزول کرده است.

شرکت‌های پتروشیمی فارابی و شیراز نیز از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نبوده‌اند و صف‌های فروش سهامداران در طول این مدت منجر به نزول ارزش سهام این شرکت‌ها نیز شده است.

ارزش هر سهم شرکت پتروشیمی فارابی و پتروشیمی شیراز در این مدت به‌ترتیب 5/10 و 6 درصد کاهش یافته است.

همین شرایط در مورد شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی که به‌عنوان هلدینگ پتروشیمی در بورس شناخته می‌شود نیز حاکم بوده و قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی نیز از ابتدای مهرماه تا‌کنون بالغ بر 4 درصد افت کرده است