وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه اعلام کرد، کنسرسیومی متشکل از خودروسازان و تولیدکنندگان باتری از جمله ب‌ام‌و، اومی‌کور و بسف در کنار شرکای فناوری خود برای ایجاد «گذرنامه باتری» که محتوای و ردپای کربن باتری‌ها را در اروپا ردیابی می‌کند، کار خواهند کرد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، کنسرسیوم متشکل از ۱۱ شریک، ۸.۲ میلیون یورو بودجه برای توسعه یک طبقه‌بندی مشترک و مجموعه استانداردهایی برای جمع‌آوری و افشای چنین داده‌هایی دریافت کرد که ممکن است به‌زودی تحت مقررات اتحادیه اروپا اجباری شود.

پیشنهادی از سوی کمیسیون اروپا که قرار است در سه جلسه در اواخر سال جاری مورد بحث قرار گیرد، بیان می‌کند که خودروهای الکتریکی قابل شارژ (EV)، حمل‌ونقل سبک و باتری‌های صنعتی که در اروپا فروخته می‌شوند باید ردپای کربن خود را از سال ۲۰۲۴ فاش کنند که با محدودیت انتشار CO2 از سال ۲۰۲۷ مطابقت داشته باشند.

تعهد به افشای محتوای مواد خام بازیافتی در این باتری‌ها از سال ۲۰۲۷ اعمال می‌شود و به دنبال آن الزامات استفاده از حداقل سهم کبالت، لیتیوم، نیکل و سرب بازیافتی از سال ۲۰۳۰ اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

به گفته وزارت اقتصاد آلمان، کنسرسیوم آلمانی اولین پروژه در اروپا است که تلاش می‌کند محصول دیجیتالی را مطابق با این مقررات طراحی کند.