عضو شورای شهر تهران گفت: آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در تهران نزولی است اما هنوز هم با آمار مرگ دو نفر در روز مواجه هستیم.بیشترین سهم فوتی‌ها را با ۴۱ درصد عابران پیاده‌ تشکیل می‌دهند و این حاکی از ناایمن بودن معابر شهری است.

به گزارش همشهری آنلاین، جعفر تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان از جمله اولین موضوعات مورد توجه شورای شهر بود.آسیب‌هایی که در اثر تصادفات به شهروندان وارد می‌شود، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، در کشورهای در حال توسعه  هفت درصد تولید ناخالص داخلی برای تصادفات خرج می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تصادفات سومین عامل مرگ و میر در ایران است، گفت: در حال حاضر در هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰ نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و این اتفاق نامناسبی است.

او ادامه داد: بر اساس آمار، ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای و ۳۰ درصد شهری است. از سال ۲۰۰۰ تاکنون تنها توانسته‌ایم ۲۵ درصد تلفات را کاهش دهیم و با برنامه ریزی می‌توان این عدد را کمتر نیز کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نوروز امسال هزار و ۱۰۰ شهروند جان خود را در تصادفات از دست دادند، گفت: وظیفه ما به عنوان مسئولان شهری این است که این عدد را کاهش دهیم. آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در تهران نزولی است اما هنوز نیز با آمار مرگ دو نفر در روز مواجه هستیم و بیشترین سهم فوتی‌ها را با ۴۱ درصد پیاده‌ها تشکیل می‌دهند و این حاکی از ناایمن بودن معابر شهری است.

تشکری هاشمی گفت: در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بیشترین آمار فوتی در مناطق گفت: بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات در مناطق ۴،۵،۱۵ و ۱۹ رخ می‌دهد البته هیچ منطقه‌ای عاری از تصادفات نبوده است و معاونت عمران و حمل و نقل ترافیک باید به ایمنی مناطق توجه داشته باشند.وزارت صمت بالاترین نقش را در تولید خودروهای با کیفیت دارد اما در حال حاضر خودروها با کیفیتی بسیار پایین مواجه هستند.

تشکری هاشمی گفت: با وجود اینکه هزینه‌های بسیاری که برای ساخت پیاده راه‌ها خرج می‌کنیم اما آنها ایمنی لازم را ندارند.توسعه حمل و نقل عمومی منجر به ترددهای کمتر و کاهش تلفات می‌شود بر همین اساس با افزایش سفرهای حمل و نقل عمومی می‌توان شاهد کاهش تلفات رانندگی بود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فاصله محل کار و منزل افراد گفت: هرچه این مصاف بیشتر شود شاهد تصادفات بیشتری خواهیم بود و لذا همبستگی فاصله محل زندگی و اشتغال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود. توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، مهارت آموزی به رانندگان، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص معابر، حذف خودروهای فرسوده و پر خطر، تصویب قوانین بازدارند، تکمیل تجهیزات ترافیکی از جمله راهکارهای کاهش تلفات است.