شهردار تهران سازمان فرهنگی و هنری را مسئول رشد و توسعه  فرهنگ در شهر تهران دانست و گفت: چشم انداز ما در مجموعه شهرداری این است که کلانشهر تهران را به یک الگو تبدیل کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، شهردار تهران در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که امروز- ششم اردیبهشت۱۴۰۱- با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اعضای هیات امنا، اعضای شورای شهر، روحانیون و هنرمندان برگزار شد، گفت: جریان غرب به عنوان اصلی ترین رقیب انقلاب اسلامی اساس کار خود را با اقتصاد بنیان نهاده است در حالی که انقلاب اسلامی اساس حرکتی خود را بر مبنای فرهنگ پایه‌ریزی کرده است.

او افزود: اگر در جریان غرب، انسان جایگزین خداست و طبیعت در دستان اوست و جامعه به دنبال سود بیشتر است، به طوری که فرد نیز لذت حداکثری را دنبال می‌کند؛ اما در اندیشه دینی ما، انسان خلیفه خداست، طبیعت امانت در دستان اوست و جامعه یک هویت مستقل دارد، به طوری که فرد نیز به سمت انسان کامل حرکت می‌کند بنابراین در مقابل غرب که همه چیز حتی فرهنگ را با اقتصاد می‌سنجند، فرهنگ بنیان و اساس جامعه ماست.

زاکانی تاکید کرد: در غرب حتی سلامت افراد را با اقتصاد می‌سنجند. در دوره کرونا مشخص شد که به افراد مسن بها نمی‌دهند چون عنوان می‌کردند که این افراد حاصل و کارکرد اقتصادی ندارند و باید به جوان‌ترها رسیدگی شود.

شهردار پایتخت با بیان اینکه در غرب به فرهنگ هم به عنوان یک موضوع اقتصادی نگاه می‌کنند، گفت: این در حالی است که ما به همه چیز بر اساس و بنیان فرهنگ نگاه می‌کنیم و این یک اصل محسوب می‌شود. اگر فرهنگ بنیان و اساس شود، بالطبع تعلیم و تربیت، تغییر و پیشرفت را هم شامل می‌شود.

او  سازمان فرهنگی و هنری را مسئول رشد و توسعه  فرهنگ در شهر تهران دانست و اظهار داشت: چشم انداز ما در مجموعه شهرداری این است که کلانشهر تهران را به یک الگو تبدیل کنیم. امروز نزاع اصلی بین دو تفکر انقلابی و غیرانقلابی بر سر کارآمدی است که ایجاد رضایت مندی برای مردم می‌کند. تمام توجه مخالفان نظام به این است که انقلاب اسلامی در مقام عمل نتواند یک الگوی کارآمد برای تحقق شعارهای خود ایجاد کند. اگر در شعار ابتدای انقلاب گفتیم «استقلال، آزادی؛ جمهوری اسلامی» و این شعار توجه به استقلال داشت؛ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و اگر آزادی شعار ما بود نباید جامعه‌ای شکل بگیرد که آزادی را به معنای درست محقق نکرده باشد.

زاکانی با بیان اینکه رقبای ما به دنبال به تصویر کشیدن یک جامعه عقب افتاده از ایران هستند، تاکید کرد: امروز این نزاع کارآمدی و تبدیل شعارها به نمادها و الگوها موضوع مهمی است که هم در جهت تحقق آن باید حرکت کنیم و هم مردم را به عنوان سرمایه های اجتماعی امیدوار کنیم و در این جایگاه فرهنگ و هنر نقاط کلیدی و اساسی است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری دارای ظرفیت بالایی است که هم دارای مجموعه قانونی است و هم نیرو و امکانات وسیعی در تهران در حوزه ارتقای فرهنگ و هنر دارد، گفت: ما در مجموعه مدیریت شهری توجه به مدیریت مشارکتی داریم امیدوارم این سازمان که بر قله تمام مسئولیت‌های فرهنگی و هنری شهر تهران قرار گرفته است، بتواند اقتضائات این دور گذار را به بهترین صورت دنبال  کند و به فضل الهی بتوانیم در مسیر درست شعارهای انقلاب اسلامی قرار گیریم.

باید در جهاد فرهنگی حضور تاثیرگذار داشته باشیم

رئیس جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: بنده از نسل دهه شصتی‌هایی هستم که امروز باید در جهاد فرهنگی حضور تاثیرگذار داشته باشم و عهد می‌بندیم که برای اعتلای هویت و فرهنگ اسلامی-ایرانی محکم بایستیم.

مهرداد باقری در آیین تکریم و معارفه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام و المسلمین امرودی گفت: امروز روز بیعت مجدد ما در حوزه فرهنگی و هنری است؛ ما باید جنگ فرهنگی مخالفان نظام را به رسمیت بشناسیم و با تمام توان در این نبرد حاضر شویم.

او  با اشاره به اینکه امروز روز پرداختن به ریشه‌ها و علت‌های مقاومت مردم و ملت ایران اسلامی در مقابل مخالفان است، ادامه داد: ما امروز عهد می‌بندیم که برای اعتلای هویت و فرهنگ اسلامی-ایرانی محکم بایستیم. تکلیف فعالان عرصه فرهنگ و هنر این است که مجاهدان در میان نبرد فرهنگی حاضر شوند تا از عزت و شرف مردم بهتر دفاع کنیم.

باقری با اشاره به اینکه فصل جدید فعالیت فرهنگی و هنری شهرداری تهران را آغاز می کنیم، یادآور شد: بنده از نسل دهه شصتی هایی هستم که امروز باید در جهاد فرهنگی حضور تاثیرگذار داشته باشم.

منبع: شهر