تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۸

همشهری آنلاین:پاپ بندیک شانزدهم ، رهبر کاتولیک های جهان کاردینال تارسیسیو برتو نه که رهبری مبارزه کلیسای کاتولیک علیه فیلم جنجالی رمز داوینچی را برعهده دارد به عنوان نخست وزیر جدید واتیکان منصوب کرد.

به گزارش گاردین انتصاب برتونه پس از یک سال رایزنی های سطح بالای پشت پرده صورت گرفته است. کاردینال برتونه اگرچه در اندشه دین خود یک فرد تندرو محسوب می شود اما درعین حال او فردی خوش مشرب با احساسات انسانی می باشد.

او سال 2005  که اسقف جنوا بود برای ارائه تفسیر زنده از بازیهای فوتبال بین تیم یونتوس و تیم سامپ دوریا ردای اسقفی خود را با یک پوستین عوض کرد.

برتونه همچنین قبل از این که راتزینگر سال گذشته به مقام پاپ بندیک شانزدهم منصوب شود از همکاران نزدیک او در دستگاه پاپ ژان پل دوم در واتیکان بود.

اکنون پرتونه به عنوان وزیر خارجه به ریاست مهمترین وزارتخانه  دستگاه اداری واتیکان که وظیفه هماهنگی کلیسا های ملی و تماس های دیپلماتیک با دولتهای خارجی را برعهده دارد منصوب شده است.

اگرچه پاپ کابینه ای ندارد اما نفوذ وزیر خارجه و نظارت او بر سایر دستگاهای اداری او را در جایگاه رییس دولت قرار می دهد.

کاردینال برتونه قرار است پست جدید را ماه سپتامبر  2007از یک اسقف 78 ساله دیگر ایتالیایی که از 15 سال قبل این مقام را برعهده داشته تحویل بگیرد.