به گزارش همشهری آنلاین، علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیت خود نوشت: «فلسطین دنیای بدون رتوش است. هم ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی و حامیانش به راحتی جلوی دیدگان همه است و هم مظلومیت مردم فلسطین. واکنش ما به اتفاقات این سرزمین، عیار انسانیت مان را مشخص میکند. چشمهایمان را نمیبندیم و صدای مظلومیت مردم فلسطین خواهیم بود.»
سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم پنجشنبه شب با انتشار نقل قولی از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت: «امام خمینی (ره) فرمود: روز قدس نه تنها روز فلسطین، بلکه روز اسلام و حکومت اسلامی است. انشالله فردا آخرین راهپیمایی روز قدس برگزار شود و امسال این غده سرطانی و فتنه انگیز، اسرائیل کودک کش از صحنه روزگار محو شود.»
حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس هم با انتشار طرحی از بیتالمقدس در توئیتر خود نوشت: «فتح قریب؛ إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَرَاهُ قَرِیباً»
آزادی و فردای فلسطین
اسماعیل حسینزهی نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی هم به مناسبت روز قدس نوشت: «سرزمین بیتالمقدس بار دیگر به اذن الهی و مقاومت مردم فلسطین به آزادی خواهد رسید. و فریاد الله اکبر از قدس طنینانداز خواهد شد و دنیا به ابتکار امام خمینی ره در محو شدن صهیونیست غاصب از عرصه گیتی، آفرین خواهند گفت.»
محمدمهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم و تحقیقات و فناوری و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت: «روز قدس امسال، با سالهای قبل متفاوت است. آنچه قطعی است، اسرائیل در سراشیب سقوط و نابودی است. در آن روز جای شهدا و حاج قاسم عزیز خالی...»
احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم جنبش فلسطینیها را جهانی دانست و در حساب توئیتری خود نوشت: «کمتر جنبش اجتماعی وجود دارد که همچون جنبش فلسطینیها ابعاد جهانی یافته باشد. جنبشی که به سبب دایاسپورای عظیم خود در سراسر جهان، و بعلت سهمگین بودن مساله و استمرار دلایل آن تاکنون بازتولید شده و گسترش مییابد.»
روح الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان با نقل یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب: «امروز همه دنیای اسلام باید قضیه فلسطین را قضیه خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید. رهبر انقلاب - ۲۵ فروردین ۱۳۸۵»
مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس هم درباره روز قدس نوشت: «وعده الهی تخلف ناپذیر است.»
سرنوشت یک ملت و یک سرزمین
مجید انصاری، نماینده ممسنی و رستم و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم به حق تعیین سرنوشت فلسطینیان اشاره کرد و در حساب توئیتر خود نوشت: «حق تعیین سرنوشت، ابتداییترین و بدیهیترین حق ساکنان اصلی سرزمین مقدس فلسطین است که غاصبانه از آنان سلب شده. این وعده حق است روزی فرا خواهد رسید که دوباره خورشید عزت و کرامت بر قدس شریف طنینانداز شود و قدس عزیز فصل مشترک هویت امت اسلامی گردد.»
سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان هم با انتشار طرحی درباره مسجدالاقصی نوشت: «ان شاءالله به زودی: شب جمعه کجا بریم دعا کمیل؟ بیت المقدس»
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم درباره روز قدس توئیت کرد و نوشت: «دفاع از آرمان فلسطین، همان مقاومت برای ذلیل و تسلیم نشدن دربرابر جهانخواران است. همه در یک جبههایم ولی آنها در لبه مقدم نبردند.»
محمد رضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و خمام هم در توئیت خود به ذات خبیث اسرائیل اشاره کرد و نوشت: «خباثت ذات اسرائیل است و آنها که به این رژیم خبیث نزدیک تر باشند آسیب بیشتری خواهند دید. وضعیت کشورهایی که در دهه ۷۰ با صهیونیستها سازش کردند گواه این مطلب است و آینده سرنوشت محور مقاومت و محور سازش را نیز به زودی نمایان خواهد کرد.»
رشتوی مرور تاریخ فلسطین و اهمیت معرفی روز قدس
اما علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتهایی که منتشر کرد طولانیترین محتوا پیرامون روز قدس را داشت. او به ابتکار حضرت امام در معرفی روز قدس اشاره کرد و سپس به تحولات روی داده در فلسطین پرداخت. او در توئیتر خود نوشت: «ابتکار امام خمینی(ره) در نامیدن روزی به نام قدس، سرآغاز یک تحول بسیار مهم در سرنوشت فلسطین و همچنین جهان اسلام شد. تلنگری که حضرت روحالله در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ بر پیکره مسلمانان جهان وارد کرد، در شرایطی انجام شد که کشورهای عربی، سلاح مبارزه با غاصبان قدس شریف را زمین گذاشته بودند.»
خضریان در ادامه توئیت خود به شکل گیری جریانهای اسلامی حتی از درون فلسطین اشاره کرد و نوشت: «روز قدس توانست این توطئه خطرناک که ماهیت فلسطین و جهان اسلام را تهدید میکرد، خنثی کند و همه دولتها و ملتها را به حضور جدی در صحنه تا محو رژیم غاصب دعوت کند، تا با ورود نیروی تازهای به پیکره فلسطین، ظرف یکی دو سال شاهد شکلگیری جریان اسلامی از درون سرزمینهای فلسطین باشیم. از سوی دیگر به فاصله چند سال اولین انتفاضه فلسطینی تحت عنوان «#انتفاضه_سنگ» شکل گرفت تا با شروع این حرکت مردمی، پرونده فلسطین عملاً از دست جریان سازشکار در دولتهای عربی وابسته به امریکا خارج شود و در دست جوانان و جریانات جدید قرار بگیرد. ضمن اینکه همزمان با تحولات فلسطین، شیعیان لبنان نیز با الهام از انقلاب اسلامی، اقدام به تشکیل حزبالله در مقابله با اشغالگران قدس را در دستور کار قرار دادند تا ضربات سنگینی را طی سالهای دهه ۷۰ به غاصبان فلسطین بزنند تا برای اولینبار طعم شکست را به این رژیم بچشانند.» نماینده مردم تهران به ضربات جدی معرفی روز قدس به پیکره رژیم صهیونیستی هم اشاره کرده و نوشت: «اعلام روز جهانی قدس در کمتر از سه دهه با وارد کردن ضربه جدی به ثبات سیاستهای صهیونیستها، رویکرد تهاجمی اسرائیل را به تدافعی تبدیل کرد و در نهایت اسرائیل را به عقبنشینی از غزه و پذیرش برگزاری انتخابات فلسطین در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه مجبور کرد. این درحالی بود که تا پیش از آن تلآویو نه تنها مرزهای بینالمللی با لبنان، سوریه، مصر و اردن را قبول نداشت، بلکه به رؤیای نیل تا فرات میاندیشید.»
خضریان همچنین به مساله انتفاضه هم اشاره کرده و در مرور تاریخ فلسطین نوشته است: «انتفاضه فلسطین و مقاومت لبنان بخصوص پیروزیهای حیرتآور در دو جنگ ۳۳ و ۲۲ روزه، باعث تحولات عجیبی در سطح مجامع جوان جهانعرب شد. تحولاتی که خشت اول آن را انقلاب_اسلامی با ایجاد هویتبخشی به ملت ایران تشکیل داد و با اعلام روز جهانی قدس از سوی امام راحل و دعوت مسلمانان و دیگر آزادیخواهان جهان به بازیابی هویت خود، نقشی اساسی در گسترش تفکر مقاومت داشته است. تفکری که جدای از تأثیرات منطقهای، باعث شده است تا این روزها فلسطین مهمترین روزهای مقاومتش را بگذراند و فصل جدیدی از انتفاضه مسلحانه در سرزمینهای ۱۹۴۸ را به نمایش بگذارد تا اشغالگران قدس که غائله مرزهای ۱۹۴۸ را تمام شده میپنداشتند، با مقاومتی روبهرو شوند که نه تنها امکان هرگونه عرضاندام در خارج از این مرزها را از آنها سلب کرده، بلکه پس از ۷۰سال در محدوده حداقلی خود نیز زمینگیر شوند و امروز بیش از هر زمانی آزادسازی فلسطین محتمل و نزدیک شده است. با این وصف بسیاری از تحولات تاریخی از اعلام یک روز به نام قدس شریف آغاز شد و به دلیل آنکه دفاع از آرمان فلسطین در اذهان جوانان عرب تنها به معنای آزادسازی فلسطین نیست بلکه آزادسازی همه سرزمینهای اسلامی از سیطره غرب تلقی میشود. حتی پس از آزادی فلسطین، اهمیت خود را حفظ خواهد کرد.»