ترجمه های جدید اسناد شخصی اسامه بن لادن نشان می دهد که هدف از حملات یازده سپتامبر تنها کشتن آمریکایی ها نبوده بلکه تحریک نسبت به برگزاری اعتراضات آمریکایی ها نیز بوده است؛ نظیر همان اعتراضاتی که در زمان جنگ ویتنام دیده شده بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شفقنا به نقل از ایلاف نوشت: این اسناد و نامه ها که برای اولین بار در حمله سال ۲۰۱۱ به مجتمع بن لادن در ابوت آباد پاکستان تحویل داده شد، از سال ۲۰۱۷ میلادی  افشا شد اما تا به امروز سازماندهی و ترجمه نشده بود و یکی از نزدیک ترین تحلیل های معروف ترین ذهن تروریست ها را ارائه می کند.

هدف بعدی بن‌لادن پس از ۱۱ سپتامبر | از ترور اوباما تا انفجار در راه‌آهن

«نیلی لحود» نویسنده و محقق اسلامی  در کتاب جدید خود موسوم به «اسناد بن لادن» (The Bin Laden Papers) که به 384 صفحه می رسد و توسط دانشگاه ییل منتشر شده،  نزدیک به شش هزار صفحه از یادداشت های شخصی و نامه ها و مجلات گرفته شده از مجتمع بن لادن را بررسی کرده و در برنامه شصت دقیقه درباره انگیزه های رهبر القاعده از حمله یازده سپتامبر به گفتگو نشسته است.

لحود در این برنامه گفت: بن لادن معتقد بود که مردم آمریکا برای تکرار تظاهرات خود علیه جنگ ویتنام به خیابان ها می آیند و دولت شان را برای خروج از کشورهای مسلمان تحت فشار قرار می دهند.

وی افزود: این یک اشتباه محاسباتی بزرگ بود زیرا نظرسنجی موسسه گالوپ در اکتبر ۲۰۰۱ نشان داده بود که ۸۸ درصد از آمریکایی ها با اقدام نظامی در افغانستان موافق بودند. این اسناد، گسست بین رویاپردازی های بن لادن و توانایی اش را آشکار ساخت.

این محقق خاطرنشان کرد: در حالی که بن لادن در برنامه ریزی حملات یازده سپتامبر روشمند بود اما در رابطه با روابط بین الملل تقریبا ساده لوح به نظر می رسید. براساس اسناد شخصی او، هنگامی که آمریکا پشت سر جرج دبلیو بوش گرد آمدند و از او حمایت کردند، او چنان غافلگیر شده بود که تقریبا یک دهه بعد هنوز از سرخوردگی رنج می برد.

براساس گفته لحود، یکی از دستیارانش در سال ۲۰۱۰ نوشته بود: تعداد آمریکایی ها در افغانستان در مقایسه با تلفات آنها در ویتنام بسیار ناچیز است.
 

در سال های پس از یازده سپتامبر، تمرکز بن لادن روی  رسیدن به افکار عمومی آمریکا متمرکز شده بود. در نامه هایی که به تازگی ترجمه شده، دستورالعمل هایی به القاعده صادر کرده واز آنها خواسته بود که منحصرا روی این موضوع تمرکز کنند و از آن به منبع اصلی قدرت آمریکا یاد کرده بود.

خانم لحود می گوید: هدف تروریست ها، تحریک نسبت به برگزاری اعتراضات و تظاهرات در آمریکا برای شوراندن مردم این کشور علیه دولتشان بود .

در سال های پس از یازده سپتامبر، بن لادن برنامه هایی برای انجام حملات دیگر به هدف تحریک خشم مردمی و مخالفان داخلی در آمریکا داشت. در نامه ای مربوط به سال ۲۰۰۵ میلادی که به تازگی توسط خانم لحود ترجمه شده، بن لادن نوشته است که القاعده باید به حملات در آمریکا اولویت دهداما فقط در ایالت هایی که در سال ۲۰۰۴ به بوش رای دادند. پنج سال بعد به دستیارانش توصیه کرده بود که این فرایند باید با یک کمپین رسانه ای شدید که از طریق رسانه های آمریکا نیز پخش شود،  به صورت گسترده پیش برود.

لحود تصریح کرد:در حالی که بن لادن از مردم آمریکا متنفر بود، نامه هایش نشان می دهد که او از قدرت آنها آگاه است. جالب این است که او خواهان ریختن خون آمریکایی ها نبود بلکه رای آنها را می خواست.