خطر فرونشست زمین، تهران و ۱۰۹ شهر دیگر را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسئولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست و معضل قطعی ۱۰ ساله آینده محسوب می‌شود. پدیده فرونشست یک مسأله فرابخشی است و ۱۳ دستگاه مسئولیت مقابله با آن را بر عهده دارند.

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی: خطر فرونشست زمین، تهران و ۱۰۹ شهر دیگر را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسئولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست و معضل قطعی ۱۰ ساله آینده محسوب می‌شود. پدیده فرونشست یک مسأله فرابخشی است و ۱۳ دستگاه مسئولیت مقابله با آن را  بر عهده دارند. 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال ۹۹ ،دستور العمل ۱۶ ماده ای برای مقابله با معضل فرونشست زمین در پایتخت را  تهیه کرد و  بر اساس آن وظایف تمام دستگاه های متولی را تعیین و تفکیک کرد. بر همین اساس تمام دستگاههای  پیش نویس آن را امضا  و متعهد به اجرای آن شدند.

طبق برآورد سازمان و پیشگیری  و مدیریت بحران شهرتهران  در سال ۹۹ هزینه اقدامات دستگاه ها برای کاهش فرونشست  زمین در تهران در مجموع ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده بود و قیمت به روز شده آن  درسال جاری - ۱۴۰۱- به گفته علی نصیری ،رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قریب به ۲۰  هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

مهم ترین وظیفه  و ماموریت این سازمان ها  بالا آوردن تراز آب های زیرزمینی برای کاهش فرونشست زمین در پایتخت است.

در زیر ۱۳ دستگاه مسئول و شرح وظایف آن ها بر اساس داده های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به خبرنگار همشهری آنلاین آمده است:

-شرکت آب منطقه ای تهران: موظف است شبکه پایش برخط تراز آب های زیرزمینی را ظرف دو سال در بخش تهران و شهریار انجام دهد. همچنین برای چاه های کشاورزی در حد مجاز کنتر هوشمند نصب کند. با روش هایی تغذیه مصنوعی سفره آب های زیرزمینی را انجام دهد.

-اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران: از آنجا که این کار باید در ستاد مدیریت بحران تصویب شود و بعد گزارش گیری شود و به سازمان بحران کشور اعلام شود، این اداره وظیفه گزارش گیری و هماهنگی بین دستگاهی را بر عهده دارد.

-مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: باید دستورالعملی را بنویسد که در مداخلات کلان مقیاس که با گودهای بزرگ و آب های زیرزمینی و قنات را تحت تاثیر قرار می دهد راهکارهایی را برای اینکه به فرآیند طبیعی آنها آسیب نزند تهیه کند.

-سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: ملزم به نظارت جدی بر حسن اجرای مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان است که مربوط به جدا کردن لوله آب باران از لوله فاضلاب بهداشتی است.

-سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور: موظف به شناسایی آسیب ها، مخاطرات ناشی از فرونشست، پهنه بندی و اولویت بندی مناطق مستعد فرونشست است.

-سازمان نقشه برداری کشور: باید نقشه های به روز شده خطر فرونشست تهران را تهیه کند و مستمرا این موضوع را پایش کند و سامانه های پایشی ایجاد کند.

-شرکت آب و فاضلاب استان تهران: موظف به جایگزین کردن منابع آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه خانه ها با همکاری سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری است.

-اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران: باید روی مناطق بالادست تهران، آبخوان ها طرح های آبخیزداری را انجام دهد.

-سازمان جهاد کشاورزی استان تهران: باید کشت گلخانه ای را گسترش دهد و سامانه های آبیاری نوین را در دشت های تهران، اسلامشهر، رباط کریم، ری و شهریار ایجاد کند. مرمت و لایروبی قنوات دشت تهران و شهریار بر عهده این سازمان است.

-معاونت خدمات شهری شهرداری تهران: موظف است آبیاری فضای سبز را از پساب تصفیه شده فاضلاب تهران انجام دهد و کمتر از آب های زیرزمینی استفاه کند، همچنین تغییر الگو در کاشت گیاهان فضای سبز را در دستور کار قرار دهد.

-معاونت فنی و عمران شهرداری تهران: فضاهای نفوذپذیر برای اینکه ما راناف کمتری در معابر داشته باشیم را بر عهده دارد. همچنین احیا و ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها با همکاری شرکت آب منطقه ای.

-معاونت شهرسازی شهرداری تهران: ملزم به نظارت بر اجرای الزامات صدور پروانه های ساختمانی در خصوص تفکیک سیستم آب باران از فاضلاب است.

-سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: به عنوان دبیرخانه کارگروه باید پیشرفت اقدامات را پایش و بعد از جمع بندی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال کند.