روابط تجاری پرسود ایلان ماسک و چین متعاقب خرید توییتر می‌تواند دستخوش تحولاتی شود. بسیاری از منتقدان آمریکایی از خطر توسعه نفوذ چین بر این پلتفرم هشدار داده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از نیویورک‌تایمز، میلیارد معروف این روزها توییتر را به تازگی و در عرض چند روز بلعیده است. او زمانی که در حال افتتاح کارخانه تسلا در سال ۲۰۱۹ در شانگهای چین بود با زمین‌های ارزان، مالیات‌های کم، وام‌ها و یارانه‌های دولت چین به شکلی میلیاردی مورد استقبال قرار گفت؛ ایلان ماسک در پاسخ به این بذل و بخشش‌های چینی‌ها گفته بود: «من واقعا فکر می‌کنم چین آینده است.»

ماسک ۱/۴ مجموع درآمد خود را در این سال‌ها از ساخت و فروش تسلا در چین کسب کرده است، ولی تحولات مربوط به رگولاتوری و مصرف در چین از سال ۲۰۲۱ این دوره ماه‌عسلی در چین را متحول کرده و حالا خرید توییتر توسط ایلان ماسک  این روابط سودده چین و ماسک را ممکن است بیش از پیش دچار مشکل و پیچیدگی کند.

ماسک نیز به مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در چین باید فعالیت‌های خود را مطابق خوشایند میل دولت‌مردان حاکم تنظیم کند و اصطلاحا نباید از خطو ط قرمز خاص و مشخصی عبور کند.

به عنوان نمونه چنین محدودیت‌هایی برای شرکت اپل را در نظر بگیرید که مطابق خواسته مقامات دولت چین برخی تعدیل‌ها چون اپ استور را در گوشی‌های خود در چین اعمال کرده است.

توییتر اگرچه در داخل کشور چین ممنوع است و شهروندان به آن دسترسی ندارند، ولی این شبکه اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها در جهان محسوب می‌شود که مرکز انتشار اطلاعات و اخبار (چه درست و چه غلط) درخصوص حکومت چین است.

نمونه احتمالی تعارض منافع ماسک و چین را در مورد قرنطینه عمومی شهر شانگهای در روزها و هفته‌های اخیر در نظر بگیرید که تحت شرایط مذکور کارخانه تسلا هم به تعطیلی رفت و آن را مقایسه کنید با واکنش ایلان ماسک در مقابل همین دست اقدامات مشابه و بسیار کوتاه‌تر مقامات محلی در کالفرنیا در دوره همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ که انتقادات شدید مدیرعامل تسلا را در پی داشت.

جسیکا مادوکس، استادیار فناوری رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه آلاباما در همین خصوص به تعارض منافع ایلان ماسک با منافع حکومت چین که حالا به زودی قرار است کنترل توییتر را به دست بگیرد، اشاره می‌کند. آن هم در شرایطی که مدام اطلاعات غلط و نادرست از سمت چین ساخته می‌شود.

ایلان ماسک درخصوص این انتقادات پاسخ صریحی نداده و هیچ جزئیاتی از برنامه او برای عملی‌کردن وعده‌ه‍ایش به‌منظور تبدیل کردن توییتر به فضایی برای آزادی بیان برای همه افراد، ارائه نکرده است.

ماسک البته وعده مقابله با روبات‌ها و اکانت‌های جعلی را داده است، موضوعی که می‌تواند موجب خشم چینی‌هایی شود که چندین مورد از این اکانت‌های جعلی را برای انتشار اطلاعاتی که هدف‌شان پوشش تحولات درون چین بوده است.

بیشتر بخوانید:

جف بزوس، موسس آمازون و یکی از بزرگ‌ترین رقبای ماسک در فناوری، فضا و حالا در فضای رسانه، در توییتر به طعنه به ایلان ماسک در خصوص نفوذ  بالقوه چین بر این پلتفرم اشاره کرده و گفته است: «آیا دولت چین یک  اهرم فشار  بر مرکز شهر به چنگ آورده است؟»

برچسب‌ها