همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از پایان تدوین نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: این نقشه برای تصویب نهایی، هفته آینده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

نقشه جامعه علمی کشور به پایان رسید 
 
 
 
به گزارش واحد مرکری خبر، صادق واعظ زاده روز دوشنبه 13 آبادر نشست خبری افزود: در تدوین این نقشه که خطوط کلی و چشم انداز توسعه علمی و فناوری کشور را در سال 1404 تبیین و ترسیم می کند ، هزار نفر از استادان ، صاحبنظران دانشگاه و حوزه ، مدیران و دست اندرکاران اجرایی کشور مشارکت داشته اند.

رئیس شورای تخصصی تدوین نقشه جامع علمی کشور افزود: علاوه بر اعضای این شورا ، برنامه ریزی برای تدوین این نقشه به همراه صورت جلسه کمیته های تخصصی در هر مرحله روی وبلاگی قرار می گرفت تا صاحبنظران و اندیشمندان دیدگاهها و انتقادهای خود را ارائه دهند.

واعظ زاده گفت:متن نهایی 20 صفحه ای نقشه جامع علمی کشور با بهره گیری از اطلاعات بیش از 35 هزار صفحه سند و مدرک تهیه شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای این نقشه به لوایح و آیین نامه های متعدد دولت و مجلس نیاز است.

معاون رئیس جمهور گفت‌: نقشه حوزه های مختلف علمی و فناوری مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور در کمیته های تخصصی تهیه شده است که پس از تصویب نهایی ان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید.

وی افزود:در بخش مبانی نظری نقشه جامع علمی کشور به همه منابع معرفتی از جمله معرفت تجربی، عقلی ، شهودی و معرفت مبتنی بر وحی توجه شده است.

واعظ زاده اضافه کرد: توجه به مسیر علم ، تعامل با مراکز علمی ملی و بین المللی با حفظ منافع ملی ، تقویت ارزشهای معنوی در نهادهای علم و فناوری و رعایت اخلاق حرفه ای و ترویج آزاد اندیشی و نقد پذیری از جمله مفاد این نقشه است.

وی گفت: عدالت در توزیع منابع پژوهشی و فرصت های آموزشی ، نشر گسترده دانش همراه با احترام به مالکیت معنوی ، تقویت خطر پذیری در تلاشهای علمی و فناوری ، حفظ جایگاه دانشمندان و پژوهشگران در تحولات سیاسی و اجتماعی ، ایجاد تعادل در عرصه های مختلف با تقویت علوم انسانی و پایه را از دیگر مندرجات نقشه جامع علمی کشور بیان کرد.

رئیس شورای تخصصی تدوین نقشه جامع علمی کشور افزود: درچشم انداز این نقشه بر مرجعیت علوم و معارف بومی از جمله زبان فارسی ، معارف شیعه و اهل بیت (ع) ، تاریخ ایران و تلاش برای تبدیل زبان فارسی به عنوان زبان علمی بین المللی و محل ارجاع دانشمندان جهان و تامین سرمایه انسانی متخصص در همه علوم مورد نیاز کشور تاکید شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این چشم انداز باید تا سال 1404 بیش از 20 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای بزرگ کشور را دانشجویان دیگر کشورها تشکیل دهند.

واعظ زاده ایجاد حوزه های علمی جدید در کشور و افزایش سهم صنعت و خدمات پیشرفته به بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی را از دیگر چشم اندازهای مندرج در نقشه جامع علمی کشور دانست و افزود: بر اساس این چشم انداز باید نقش آفرینی صنایع و فناوریهای نوین بیش از یک پنجم کل صنایع کشور شود.