آلمان که بزرگترین مشتری انرژی روسیه است، روز دوشنبه در تغییر موضعی عمده اعلام کرد آماده پشتیبانی از تحریم فوری نفت روسیه بوسیله اتحادیه اروپا است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز صادرات انرژی روسیه که بزرگترین منبع درآمد این کشور است، تا به حال عمدتا از تحریم‌های بین‌المللی بر سر جنگ در اوکراین مستثنی بوده است. کی‌یف می‌گوید این استثنا به معنای آن است که کشورهای اروپایی در حال تامین مالی اقدامات جنگی کرملین هستند و هر روز صدها میلیون یورو به مسکو می‌فرستند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه در بروکسل که محل دیدار او با همتایانش است، گفت: «ما توانسته‌ایم به موقعیتی برسیم که آلمان بتواند تحریم نفت روسیه را تحمل کند.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که نسبت به سایر رهبران غربی در حمایت از اوکراین محتاط‌تر بوده است، برای اتخاذ موضعی محکم‌تر از جمله از درون خود ائتلاف حاکم سوسیال دموکرات در این کشور تحت فشار بوده است.

شولتس در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه گفت که تحریم‌ها تا زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیمان صلحی را با اوکراین امضا نکند، باقی خواهند ماند.

شولتس در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ZDF گفت:‌ «ما از تحریم‌ها دست نخواهیم کشید، مگر اینکه او به توافقی با اوکراین برسد و او با یک صلح دیکته‌شده به رفع تحریم‌ها نخواهد رسید.» شولتس همچنین گفت آلمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را نمی‌پذیرد.

سفرای کشورهای اتحادیه اروپا در دیدار روز چهارشنبه‌شان درباره تحریم پیشنهادی نفت روسیه به بحث خواهند پرداخت.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان هم در مصاحبه‌ای با روزنامه دی‌ولت گفت: «در حال حاضر امکان منع واردات نفت و زغال‌سنگ روسیه وجود دارد. البته احتمال افزایش قیمت سوخت را در چنین شرایطی نمی‌توان رد کرد.»

آلمان قبلا سهم نفت روسیه در وارداتش را از ۳۵ درصد پیش از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) به ۱۲ درصد کاهش داده است، اما قبلا گفته بود که برای کاهش اثرات اقتصادی داخلی ماه‌ها وقت لازم است تا واردات نفت خام از روسیه را به صفر برساند.

متوقف کردن واردات نفت روسیه احتمالا برای کشورهای اروپایی از گاز طبیعی روسیه آسان‌تر است. مسکو از مشتریان اروپایی‌اش خواسته است که پول گاز را به روبل بپردازند که اتحادیه اروپا آن را رد کرده است. مسکو ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرده است. وزیران اروپایی در جلسه روز دوشنبه درباره پاسخی مشترک در این باره بحث کردند