به گزارش همشهری آنلاین، چند روز گذشته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از پیگیری این شرکت برای تصویب قانون «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگنهای مترو» توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: این قانون دستورالعمل اجرایی دارد که باید توسط هیأت وزیران مصوب شود. همچنین هماهنگیهای لازم برای تصویب این قانون در حال انجام است. مقرر شده تا پیشنویسی از سمت شرکت بهرهبرداری آماده و به وزارت دادگستری ارسال شود.
حالا مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه قرار است که علاوه بر پیگیری برای تصویب قانون «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگنهای مترو»، آنها را در مکانهایی به جز قطارها و سکو ایستگاهها ساماندهی کند تا امرار معاش این قشر از جامعه آسیب نبیند و علاوه بر آن رضایت مسافران مترو پس از سالها گلایه حاصل شود.
بخشی از گفتگوی مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با خبرگزاری شهر را در ادامه بخوانید:
* طبق ماده ۵ بند «د» اساسنامه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، این سازمان باید به ساماندهی آسیبهای اجتماعی کمک کند، بنابراین مسئولیت شرکت مترو ساماندهی دستفروشان نیست اما طبق اساسنامه آن، باید مترو با کمک و همکاری سازمان رفاه و خدمات اجتماعی، مسائل مربوط به دستفروشان را رفع کند.
*پس از راه اندازی سامانهای برای شناسایی دستفروشان مترو، به افراد علاقه مند اطلاع رسانی میشود تا اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند. سپس شرکت مترو شرایطی را فراهم میکند تا دستفروشان به جای عبور و مرور در داخل واگنها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکانهای مشخص دستفروشی کنند تا هم معیشت دستفروشها آسیب نبیند و هم گلایه مسافران از این بابت کمتر شود.
*غرفههایی در ایستگاههای مترو راه اندازی خواهد شد. جایگاههای ایجاد غرفه هم در ایستگاههای مترو پیش بینی شده است اما ابتدا باید استقبال دستفروشان از ثبتنام در سامانه را بررسی کنیم. تعداد بسیاری از آنها به ساماندهی و حضور ثابت علاقه مند نیستند و ترجیح میدهند که بدون هیچ ضوابط و چارچوبی اجناس خود را به فروش برسانند.
*درحال حاضر آمار صحیحی از تعداد دستفروشان در مجموعه مترو وجود ندارد و باید سازمانی مشخص، این آمار را اعلام کند. اما برآورد مجموعه مترو این است که بیش از ۴ هزار دستفروش در شبکه مترو تهران فعالیت میکنند. با گرم شدن هوا بخشی از دستفروشان مترو به سطح شهر میروند و با سردی هوا حضورشان در مترو افزایش پیدا میکند از همین جهت آمار ثابتی در مترو ندارند.