جوزف وو، وزیر امورخارجه تایوان در اظهاراتی اعلام کرد که امیدوار است جهان تحریم‌هایی را که علیه روسیه اعمال کرده نسبت به چین هم در صورت رخداد جنگ احتمالی علیه جزیره، اعمال کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از رویترز، تایوان نیز به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته و در روز جمعه هم بلاروس را نیز به لیست تحریمی خود افزود.

این حرکات تایوان درخصوص همراهی تحریم‌های غرب علیه روسیه و بلاروس از آن جهت که کمترین مبادلات تجاری را با دو کشور مورد نظر دارد، نمادین است.

در میان ساکنان جزیره، اما ابراز همدردی با مردمان اروپایی و اوکراینی به دلیل ترس از اقدامات مشابه توسط چین علیه جزیره بسیار زیاد است.

جوزف وو، وزیر خارجه در مراسمی به مناسبت تاسیس اتحادیه‌ اروپا در تایپه از ضرورت محکومیت روسیه و بلاروس گفت و تاکید کرد که در زمان حاضر باید در کنار یکدیگر بایستیم.

وو در ادامه ضمن اشاره به آنکه تایوان در کنار جامعه بین‌المللی ایستاده و اقدامات روسیه و بلاروس را محکوم می‌کند، اظهار داشت که در صورت اقدام نظامی احتمالی چین علیه تایوان در آینده، جامعه بن‌المللی ضمن درک تایوان، این کشور را پشتیبانی کرده و اقدامات تهاجمی احتمالی را تحریم کند.

تایوان اگرچه نشانه‌ای قطعی از اقدام احتمالی چین علیه خود در تایپه  اعلام نکرده، اما بعد از شروع جنگ در اوکراین سطح هشدار را به بالاترین سطح ممکن ارتقا داده است. از طرفی چین ضمن آنکه اقدامات روسیه در اوکراین را تا به الان به طور رسمی محکوم نکرده است، قویا هرگونه مقایسه وضعیت تایوان با اوکراین را رد می‌کند.

چین همواره تاکید می‌کند تایوان استانی از این کشور به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که شدیدا مورد مخالفت حکومت مسقر تایوان قرار است.

بیشتر بخوانید:

یو شیی - کان، سخنگوی پارلمان تایوان هم مقاومت ۷۰ روزه اوکراینی‌ها را تحسین کرده و گفته است اوکراین قطعا پیروز این جنگ خواهد بود.

در نهایت نکته همیشگی و مبهم درصورت جنگ احتمالی در جزیره و نحوه حمایت جامعه بین‌المللی یا به عبارتی متحدان غربی تایوان فقدان روابط رسمی دیپلماتیک کشورهای جهان از جمله ایالات‌متحده با تایوان است. موضوعی که بر خلاف مورد اوکراین است و بر ابهامات چگونگی حمایت بین‌المللی از تایوان در صورت رخ دادن جنگ احتمالی می‌افزاید.