هفته‌نامه‌ی دوچرخه: نخستین جشنواره‌ی «کتاب‌های‌ اقتباس ادبی کودک و نوجوان» از سوی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌شود.

این جشنواره با همت «مریم جلالی»، رئیس کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی برپا شده است.

«مه‌دخت پورخالقی چترودی»، عضو انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و استادتمام دانشگاه فردوسی مشهد، دبیر نخستین دوره‌ی این جشنواره است و به گفته‌ی او قرار است این جشنواره هر دوسال یک‌بار برگزار شود.

بر اساس این گزارش، ادبیات کلاسیک و اقتباس از آن در ساخت بنیان‌های فکری کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار است و نگاه آن‌ها را به زندگی گذشتگان معطوف کرده و راه‌گشای زندگی آینده‌ی آن‌ها می‌شود. به همین خاطر پس از جشنواره‌ی داستان‌های دینی کودک و نوجوان، رئیس کارگروه ادبیات کودک و نوجوان این انجمن، شکل‌گیری نخستین جشنواره‌ی کتاب‌های‌ اقتباس ادبی کودک و نوجوان را لازم و ضروری دانست تا این جشنواره به جلوگیری از اقتباس‌های ادبی شتاب‌زده و بی‌کیفیت در ادبیات کودک و نوجوان کشور کمک کند.

این جشنواره فرصتی است تا بتوان کاستی‌های موجود در حوزه‌ی ادبیات اقتباسی کودک و نوجوان ایران را پس از انتخاب آثار به‌صورت علمی بازیابی و اعلام کرد.

تا حالا ناشرانی هم‌چون «پرتقال»، «مهرستان»، «انتشارات کودکان»، «رود آبی»، «سوره‌ی ‌مهر»، «نشرثالث» و «انتشارات مدرسه»، برخی کتاب‌های اقتباسی خود را برای بررسی به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کرده‌اند.