اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از وضعیت پروژه ترمینال شرق دریافت و پیشنهادها و نظرات خود را در این خصوص اعلام کردن و عضو شورای ششم شهر تهران در خصوص ترمینال شرق با انتقاد از عملکرد مدیران شهری گذشته گفت: با ترک فعل صورت گرفته این پروژه ۱۰ درصد پسرفت داشته است.

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران،گزارشی از وضعیت پایانه شرق تهران دریافت کردند.

بخشی از موضوعات مطرح شده در رابطه با این دستورکار از سوی اعضای شورای شهر را در ادامه بخوانید:

مهدی پیرهادی

* مکان اجرای طرح در مجاورت محدوده قانونی شهر و بر روی محورهای اصلی و محل تلاقی معابر شریانی مانند بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه شهید زین الدین و خیابان دماوند است.

*نقطه مورد نظر تنها گزینه منحصر بفرد در کل منطقه به لحاظ وسعت، قابلیت بهره‌گیری از زمین و امکان گسترش آتی است که با توجه به دسترسی‌های مناسب، مجاورت در حریم شهری و بلا معارض بودن آن برنامه ریزی شده است.

*(مشکلات پایانه)عدم امکان تعریض خیابان دماوند به دلیل قرار گرفتن پایانه شرق در مسیر طرح و واقع شدن پایانه در نقطه گرهی سه راه تهرانپارس که موجب ترافیک و کندی حرکت شده، از جمله مشکلات این پایانه است.گسترش شهر به صورتی که پایانه در مجاورت بافت مسکونی و شهری قرار گرفته و تاثیر منفی آلودگی صوتی و هوا برساکنان بافت‌های مجاور، از دیگر مشکلات است.

* پایانه جدید شرق تهران می‌تواند گره ترافیکی محدوده شرق پایتخت را برطرف کند.

* به حداقل رسیدن پدیده‌های نامتعارف جار زنی و دلالی با پیش بینیهای کالبدی نزدیکی به جنگل سرخه حصار و بهره‌مندی از شاخص‌های تلطیف هوا و گردشگری، پیش بینی ایستگاه مترو در مجاورت سالن اصلی به جهت تسهیل ورود وخروج مسافران از مزایای این پایانه است.

*ادامه خط ۲ مترو تا پایانه جدید شرق نیز در حال مطالعه و باز طراحی است که از آخرین ایستگاه متروی خط  فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق ، ایستگاه Z۲-۳، در حدود ۳ کیلومتر فاصله است.همچنین در این محل، برای اتصال متروی تهران-پردیس (خط سریع السیر شهر جدید پردیس) به صورت ایستگاه جزیره‌ای پیش‌بینی شده است.

*تکمیل ابنیه، تهیه انشعابات شامل آبرسانی و گازرسانی برق‌رسانی، تکمیل سیستم تصفیه آب، تکمیل سیستم اعلام و اطفاء حریق آتش نشانی، گرمایش و سرمایش، خرید پله برقی و آسانسور، ۲ دستگاه ترانسفورماتور فشار متوسط خشک، پست پاساژ تابلوها و تجهیزات مربوطه، سیستم پیجینگ داخلی و دوربین‌ها، 2 دستگاه ژنراتور برق از اولویت‌های اول تکمیل این پروژه است.

* مبلغ اولیه قرارداد ۷۷ میلیارد تومان است. شورای ششم برای سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۸ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته است.

مهدی اقراریان

*جرم ترمینال جدید شرق تهران چه بوده است که در دوره اصلاح طلبان رها شده است؟ جرم این پروژه‌ها این بوده است که محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران آنها را به نتیجه رساند و آقایان در مراحل پایانی پروژه‌ها را رها کردند.

*ترمینال شرق از دو جهت دارای اهمیت است. ساخت ترمینال جدید به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی در ترمینال قبلی و بحث گردشگری بود .

*این ترمینال قرار بود سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه‌ها را افزایش داد که مدیریت شهری جدید باید به این موضوع توجه کند.

سیداحمد علوی

*اشتباه است اگر بگوییم این پروژه متوقف بوده و روی ۹۶ یا ۹۴ درصد پیشرفت مانده است؛ خیر این پروژه در طول ۴ سال گذشته پسرفت داشته و ۱۰ درصد به عقب بازگشته است.

*این پسرفت ۱۰ درصدی نتیجه ترک فعل بوده و نیازمند برخورد است، چرا که بهره برداری نکردن از این پروژه موجب خسارت سنگین مالی شد.

*۸ ماه از آغاز مسئولیت مدیریت شهری جدید گذشته و نیاز است که به سرعت در خصوص پروژه‌های آماده بهره برداری به جمع بندی برسیم.