تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۲

ترجمه - زهرا صدری: دالتون فری، نام مستعار فرمانده نیروهای دلتاست که رهبری سربازان آمریکایی در افغانستان – در کوه‌های تورا بورا – در پایان سال 2001، ‌(درست زمانی که اسامه بن‌لادن از این کشور خارج شد)‌ را بر عهده داشت.

کتاب جدید فری با نام، «بن‌لادن را بکشید» در بردارنده یادداشت‌های فرمانده نیروهای دلتا درباره تعقیب مردی است که بسیاری از سیاستمداران دنیا به‌دنبال او هستند. این کتاب یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها در رابطه با جنگ علیه تروریسم، محسوب می‌شود. او در کتاب خود از سربازان آمریکایی که تحت فرماندهی‌اش بود‌ه‌اند، سخن گفته است.

دالتون فری همچنین به شکست شبکه اطلاعات نظامی آمریکا اشاره می‌کند که به راحتی اجازه داد اسامه بن‌لادن و بسیاری از رهبران ارشد القاعده از میان کوه‌ها فرار کنند. این فرد که بنا به دلایل امنیتی نمی‌خواهد نام واقعی‌اش فاش شود، هم‌اکنون با هویت جدیدی زندگی می‌کند. بابی گاش، سردبیر نشریه آمریکایی تایم با فری از همان محلی که در آنجا مخفی شده، تلفنی صحبت کرده است. خلاصه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • زمانی که شما سخنان نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌شنیدید که می‌گفتند « من قول می‌دهم که ما اسامه بن‌لادن را بکشیم» اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کرد چه بود؟

در شرایطی که اطلاعات دقیقی از محل اختفای اسامه بن‌لادن در دست نباشد، چه اهمیتی دارد که چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال آینده وارد کاخ سفید شود؟ واقعیت این است که آمریکایی‌ها هیچ‌گونه اطلاعاتی از مخفیگاه بن‌لادن ندارند. زیرا درصورتی‌که آنان اطلاعات دقیقی از مخفیگاه بن‌لادن داشتند هم‌اکنون می‌توانستند از طریق موشک‌های هل فایر او را هدف قرار داده و یا گروه ویژه‌ای را به مخفیگاه او اعزام کنند. پس می‌بینید که به این راحتی هم نمی‌توان گفت: اگر من به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شوم اسامه بن‌لادن را خواهم کشت زیرا اگر آمریکا از مخفیگاه بن‌لادن آگاهی داشت، پیش از اینها اقدام کرده بود.

  • آیا آمریکا در حال حاضر دارای دستگاه‌های اطلاعاتی قویتری نسبت به گذشته است؟

من معتقدم ما همیشه در حال بهبود و ساخت دستگاه‌های اطلاعاتی قویتر هستیم. اما واقعیت این است که مبارزه با القاعده با استفاده از جنگ‌افزار‌های متعارف، کار آسانی نیست. همچنین باید این نکته را نیز مد نظر داشت که همیشه پول و مسائل مالی بهترین گزینه نیستند. شما می‌توانید بیش از هزاران هواپیمای جنگنده بدون سرنشین خریداری کرده و به مناطقی که القاعده در آنجا مستقر هستند اعزام کنید. به‌طوری‌که آسمان آن منطقه را از این نوع هواپیما‌ها کاملا پر کنید. اما مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که آنها انسان‌های احمقی نیستند و می‌دانند چه زمانی این هواپیما‌های جنگنده به آنجا می‌رسند.

پس به‌دنبال هواپیماهایی می‌رویم که با استفاده از دوربین‌های حساس‌تر، از قابلیت پرواز در ارتفاع بالاتر برخوردار باشند. اما من معتقدم به‌دلیل اینکه رهبران القاعده در کلبه‌های گلی زندگی و به ندرت استحمام می‌کنند، ما طوری با آنان رفتار می‌کنیم گویی آنها دارای خوی انسانی پست‌تری هستند.

  • چگونه اسامه بن‌لادن و رهبران القاعده به توانایی‌های شما و توانایی‌های نیروی دلتا پی بردند؟

بسیار ساده‌لوحانه است اگر بگویم که آنها هیچ آگاهی از توانایی‌های ما نداشتند. من معتقدم که آنها به اندازه کافی باهوش بودند و تمایل خودشان را برای یادگیری برنامه‌های اینترنتی و استفاده از ویروس‌های رایانه‌ای به‌منظور از کار انداختن شبکه‌های ما، نشان داده بودند.

  • باوری در آمریکا وجود دارد و آن هم این است که بن‌لادن در محلی درون یک غار زندگی می‌کند. آیا او واقعا از دنیا کناره‌گیری کرده است؟

بن‌لادن طرفداران پرشمار و قابل توجهی در میان مردم دارد. زیرا او توانایی‌های زیادی دارد و تصمیم جدی گرفته که در شرایط سخت زندگی کند. زندگی او مانند طبقه متوسط مردم در افغانستان و یا پشتون است که هیچ‌گونه امکاناتی در اختیار ندارند. درک این مسئله برای غرب بسیار سخت به‌نظر می‌رسد که اسامه بن‌لادن در روز 2 وعده غذا که شامل کمی نان و برنج است صرف می‌کند و تا آنجایی که می‌تواند رادیو گوش می‌کند. تصور این شرایط برای هر کسی سخت است. هیچ کدام از رهبران غربی توانایی زندگی در چنین وضعیتی را ندارند. اما اسامه بن‌لادن نشان داده که واقعا از عهده آن بر می‌آید.

  • کدام ویژگی بن‌لادن (در رابطه با شخصیت و یا نوع زندگی او) شما را تحت‌تأثیر قرار داد؟

من در کتابم کاملا به شخصیت و ویژگی‌ها و حتی گروه خون بن‌لادن پرداخته‌ام. مواردی که از نظر من نکات جالبی محسوب می‌شوند. اگر او زخمی می‌شد، خون مورد نیاز از فرد مشخصی تامین می‌شد. این کاملا عکس افسانه‌ها و شایعاتی است که براساس آن به محافظان بن‌لادن دستور داده شده درصورت زخمی شدن بن‌لادن، او را بکشند. اگر این‌طور بود - به عقیده من - او باید در کوه‌های تورا بورا می‌ماند، نه اینکه از آنجا فرار کند. این مسئله واقعا برای من جالب بود. من حقیقتا فکر می‌کنم که بن‌لادن همان‌طور که گفته بود، باید می‌ماند و مبارزه می‌کرد.مسئله دیگری که برای من بسیار جالب بود این است که (در طول مبارزه در تورا بورا) او به زنان و بچه‌های خود اسلحه می‌داد و می‌گفت که از غار بیرون آمده و با سربازان آمریکایی مبارزه کنند. این مسئله برای مردی مثل بن‌لادن بسیار عجیب به‌نظر می‌رسید. 

  • زمانی‌که کارآگاهان، قتل‌های زنجیره‌ای را به‌مدت طولانی تعقیب می‌کنند، می‌توانند نقشه بعدی قاتل را پیش‌بینی کنند. آیا شما فکر می‌کنید که این رویه برای اسامه بن‌لادن نیز عملی باشد؟

فکر نمی‌کنم که ما شناخت زیادی از شخصیت بن‌لادن داشته باشیم. او سال‌هاست که متواری است و شما نمی‌توانید افرادی را پیدا کنید که بتوانند  اطلاعات خاصی درباره او ارائه دهند.

  • چه چیزی در رابطه با بن‌لادن وجود دارد که مردم آمریکا آن را نمی‌دانند و شما فکر می‌کنید باید از آن آگاهی داشته باشند؟

من فکر می‌کنم او جاذبه‌های زیادی دارد که ما می‌توانیم به آنها احترام بگذاریم. فراموش نکنیم که هیچ فرد آمریکایی به‌خاطر باراک اوباما و یا جان مک کین، جلیقه انفجاری به تن نمی‌کند. این مسئله هیچ زمان در آمریکا اتفاق نخواهد افتاد. اما برای بن‌لادن این کار را می‌کنند.

بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که چرا با اینکه ما جایزه‌ای به مبلغ 25 میلیون دلار در نظر گرفته‌ایم. 7 سال است که به‌دنبال این فرد هستیم. این معامله خیلی بزرگی است. اما زمانی که شما با این افراد (کسانی که به رهبران القاعده پناه داده‌اند) ملاقات می‌کنید، متوجه می‌شوید که چقدر آنها انسان‌های بزرگوار، مهمان‌نواز و در عین حال مستقل و خود‌مختاری هستند. کلیه عملکرد‌های آنان با مذهبشان مطابقت دارد؛ که این مسائل با کمونیسم بسیار متفاوت بوده و ما هرگز با آن در جنگ سرد مواجه نشده‌ایم. در حقیقت در شرایط امروز، آنها دشمن متفاوتی محسوب می‌شوند.

20 اکتبر 2008