کاخ سفید به منظور مقابله با تورم ۸.۵% سالیانه به دنبال حذف تعرفه‌های اعمال شده دوره ترامپ بر کالاهای چینی است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده خبر از امکان حذف تعرفه‌های برخی کالاهای وارداتی از چین داد. این تعرفه‌ها در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده بود. این تصمیم نیز همزمان با گزارشی از وال‌استریت است که افزایش ۸% تورم دیگر را پیش‌بینی می‌کند.

بایدن در سخنرانی عمومی در روز سه‌شنبه به اثرات تورمی تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی چینی در دوره ترامپ که به منظور تنبیه چین اعمال شده بودند، اشاره داشت. جو بایدن در سخنرانی خود تشریح کرد که این تعرفه‌ها بر افزایش قیمت مصرف‌کننده در بسیاری از کالاها از پوشاک تا مبلمان و لوازم خانگی اثر داشته و اعلام کرد که حذف یا تعدیل این تعرفه‌ها در دولت تحت بررسی هستند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین این تعرفه‌ها را در راستای جنگ تجاری آمریکا و چین و حمایت از کالاهای ساخت داخل آمریکا اعمال کرده بود.

در حال حاضر اینکه تا چه میزان و حذف کدام موارد از تعرفه‌ها به کاهش تورم کمک خواهد کرد به موضوع مورد بحث و اختلاف میان اقتصاددانان تبدیل شده، اما آنکه حذف یا تعدیل تعرفه‌ها از آخرین ابزارهای ممکن دولت برای مقابله با تورم باشد از نکات مورد اتفاق کارشناسان است.

بایدن به مردم آمریکا گفته که مسائل مرتبط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مرتبط به همه‌گیری در داخل و خارج از کشور و جنگ پوتین علیه اوکراین از دلایل اصلی تورم بی‌سابقه در آمریکا بعد از اوایل دهه ۸۰ میلادی است.

بایدن در همین راستا گفت: «اولین عامل تورم همه‌گیری است که فقط یک بار در قرن تکرار می‌شود. این همه‌گیری نه تنها اقتصاد جهانی را به تعطیلی کشاند بلکه زنجیره تامین و تقاضا را کاملا فلج کرد.»

بایدن همچنین در ادامه سخنرانی خود جنگی که پوتین راه انداخته را عامل افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و مواد غذایی دانست.

اقتصاددانان نیز ترکیب دو عامل اصلی جنگ اوکراین و همه‌گیری به خصوص با تحولات اخیر در چین از جمله قرنطینه عمومی شانگهای برای مقابله با افزایش موارد ابتلا را عامل تورم ۸.۵ درصدی سالیانه (از ماه مارس/اردیبهشت سال گذشته) و بی‌سابقه در چهل سال اخیر می‌دانند.