تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

براساس گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران« با افزایش دما و وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده‌های آلی فرار، شرایط برای تولید آلاینده ازن فراهم می‌شود.»

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمدمهدی میرزائی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ازن و بالارفتن نسبی شاخص آلاینده دی اکسید نیتروژن در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: اکسیدهای نیتروژن دسته‌ای از آلاینده‌ها هستند که روند تغییرات آن در شهرهای بزرگ با ترافیک ارتباط شدید دارد. این آلاینده‌ها همیشه تولید می‌شوند. هنگامی که تهویه خوبی وجود دارد، غلظت این آلاینده در مقدار قابل قبولی باقی می‌ماند اما در روزهای گذشته و با کاهش سرعت باد که به ندرت به پنج متر بر ثانیه ‌رسید، غلظت این آلاینده نیز بالا رفته است.

میرزائی قمی با اشاره به ارتباط میان بالارفتن غلظت دی اکسید نیتروژن و افزایش ازن جو گفت: یکی از پیش‌سازهای ازن، دی اکسید نیتروژن است. وقتی دما بالا باشد اگر دی اکسید نیتروژن نیز در جو موجود باشد، تولید «ازن» دور از انتظار نیست. یکشنبه این شرایط فراهم بود و در برخی ساعات غلظت نسبتا بالایی از این آلاینده در ایستگاه‌های مختلف گزارش شد.

او افزود: با خنک‌تر شدن هوا تا ساعت انتهایی شب از غلظت ازن کاسته می‌شود و در ساعات نیمه شب می‌توان شرایط بهتری را تجربه کرد البته در روزها و ماه‌های آتی با توجه به افزایش دما، این آلاینده به‌ویژه در بعد از ظهر بیشتر خود را نشان خواهد داد. هرچقدر دمای هوا بیشتر باشد احتمال افزایش غلظت ازن نیز بالاتر است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره ساز و کار تولید گاز ازن اظهارکرد: تولید ازن واکنشی به‌صورت رفت و برگشت است. در این واکنش دی اکسید نیتروژن نیز حضور دارد، دمای بالا نیز برای رخ دادن چنین اتفاقی ضروری است. سه روز پیش بیشترین دمایی که ثبت شد ۲۴ درجه سانتیگراد بود ولی بعد از ظهر یکشنبه دما به ۲۸ درجه سانتیگراد نیز رسید. این رشد دما در کنار وجود دی اکسید نیتروژن سبب بالا رفتن شاخص آلاینده ازن شد.

میرزائی قمی در پایان ضمن اشاره به راهکارهای مقابله با آلاینده ازن گفت: با افزایش دما روزهای نامطلوب بیشتری در پیش خواهیم داشت. هرچقدر خودروها و موتورسیکلت‌ها مجهز به فیلتر اکسیدهای نیتروژن باشند، غلظت این آلاینده بیشتر کنترل خواهد شد. اغلب وسایل حمل و نقل جدید کاتالیست دارند ولی بسیاری از موتورسیکلت‌های قدیمی دارای این امکانات نیستند و میزان قابل توجهی آلاینده منتشر می‌کنند. اغلب خودروهای دیزلی نیز بدون فیلتر هستند.