گروه بین‌الملل: آمریکا برای کاهش مخالفت‌ها و ملاحظات روسیه درخصوص طرح استقرار سپر دفاع موشکی خود در لهستان و جمهوری چک پیشنهاد جدیدی ارائه کرد

این  پیشنهاد پس از آن ارائه شد که دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه طی سخنرانی خود در مجلس فدرال این کشور اعلام کرد که روسیه قصد دارد در واکنش به طرح آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان، سامانه موشکی کوتاه برد خود را در منطقه کالینگراد، که هم مرز با لهستان و لتونی است،  مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، مدودف تأکید کرد: سامانه موشکی اسکندر در کالینگراد مستقر خواهد شد تا هر زمان که لازم بود، سپر دفاع موشکی آمریکا را خنثی سازد.

استان کالینگراد،  منطقه ویژه‌ای در غربی‌ترین بخش روسیه است که در شمال لهستان واقع شده است.

استقرار موشک‌های اسکندر در این منطقه اجازه می‌دهد که درصورت لزوم عملا کل خاک لهستان و همچنین بخشی از آلمان و چک تحت کنترل روسیه قرار گیرد.

موشک‌های اسکندر بردی حدود 280 کیلومتر دارند.پوتین، نخست وزیر روسیه نیز پیش‌تر تأکید کرده بود که کشورش همچنین تجهیزاتی را در منطقه غربی مستقر خواهد کرد تا سامانه دفاع موشکی آمریکا را مسدود کند.

در نخستین واکنش به طرح مدودف، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از تصمیم روسیه مبنی بر استقرار موشک‌های اسکندر در مرزهای این سازمان شدیدا ابراز نگرانی کرد.

بنیتا فرروو والدنر، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم روسیه خاطر نشان ساخت، این مسئله در مغایرت کامل با پیشنهاد اخیر مسکو مبنی بر ایجاد سامانه  امنیتی مشترک با اروپا قرار دارد.

فرانک والتر اشتان مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز اظهارداشت که روسیه با این کار پیام غلطی را ارسال می‌کند.

وی گفت: سخنان مدودف مطمئنا پیام اشتباه در یک زمان اشتباه است. ما از روسیه و آمریکا می‌خواهیم که تغییرات در کاخ سفید را به‌عنوان فرصتی برای آغاز مجدد در نظر داشته باشند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان هم اظهارات مدودف را غیردوستانه توصیف کرد و آن را نگران‌کننده خواند.

با این حال برای نخستین بار  دولت چین به‌طور رسمی به مخالفت با طرح سپر دفاع موشکی آمریکا پرداخت و از روسیه حمایت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: طرح آمریکا برای ایجاد سپر جهانی دفاع موشکی، کمکی به ثبات راهبردی و افزایش اعتماد بین‌المللی نمی‌کند و نگرانی‌های روسیه در این خصوص قابل درک است.

اما مهم‌ترین واکنش نسبت به استقرار موشک‌های اسکندر روسیه در نزدیکی لهستان، از سوی آمریکا ارائه شد که روسیه را به مذاکرات تسلیحاتی دعوت کرد.

به گزارش رویترز، جان رود مسئول کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که دولت بوش می‌خواهد بر سر محدود کردن کلاهک‌های راهبردی هسته‌ای با روسیه مذاکره و نگرانی مسکو را از سپر دفاعی آمریکا در اروپا بر طرف کند.

دوره استقرار دولت بوش در 20ژانویه(اول بهمن ماه) به پایان خواهد رسید.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: ما به‌دنبال یک گفت‌وگوی قوی با روس‌ها در مسکو هستیم. وی اعلام کرد که واشنگتن 2هفته‌ پیش به مسکو پیشنهادی را فرستاده است تا پایه‌ای باشد برای تداوم پیمان کاهش تسلیحات راهبردی سال1991 که سقف  زراد‌خانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکا را تعیین می‌کند.

تاریخ این پیمان در دسامبر سال2008 تمام خواهد شد. مسئول کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفت که براساس پیشنهاد جدید، روس‌ها می‌توانند از مکان‌ موشک‌های سپر دفاع موشکی دیدن کنند.

لیاکین فرولوف سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در پاسخ به این پیشنهاد، به خبرگزاری ایتارتاس گفت: پس از آنکه این پیشنهاد مطالعه شود، تاریخی برای برگزاری نشست روسیه و آمریکا برای بحث درخصوص این پیشنهاد تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر اعلام شد که احتمالا مدودف در حاشیه اجلاس سران گروه20، که در روز 15نوامبر(25 آبان ماه) در واشنگتن برگزار می‌شود، با جورج بوش و باراک اوباما روسای جمهوری فعلی و آینده آمریکا در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

آمریکا در ژانویه سال2007 به 2کشور لهستان و جمهوری چک که پیش‌تر از اقمار شوروی بودند و در حال حاضر از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا برای مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهای مخالف غرب یک سامانه دفاع موشکی شامل 10موشک رهگیر در لهستان و یک سامانه راداری را در خاک چک مستقر کند.

اما مسکو به‌عنوان مخالف اصلی استقرار چنین سامانه‌ای، بر این باور است که هدف استقرار این سامانه از سوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل سامانه‌های موشکی روسیه است.

اروپا خواستار ازسرگیری مذاکرات با روسیه شد

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا درخصوص از سرگیری مذاکرات با روسیه به توافق برسند.  این تجدیدنظر در روابط اروپا با روسیه پس از تعلیق این مذاکرات که به‌دنبال جنگ روسیه و گرجستان اتفاق افتاد، از سوی 27عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون اروپا در گزارش خود آورده است: مذاکرات درخصوص توافقنامه‌ بین روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و حقوق بشر باید ادامه پیدا کند.

در درجه اول به این علت که این امر باعث خواهد شد اتحادیه‌ اروپا بتواند منافع خود را در روسیه پیگیری کند و علت دیگر این است که از این طریق می‌توان براساس یک موضع مشترک با روسیه همکاری کرد.