به گزارش همشهریآنلاین، وحیده محمدیفر، همسر داریوش مهرجویی و همکار او در نگارش فیلمنامه برخی آثارش از جمله «لامینور» در واکنش به آنچه احمد طالبینژاد گفته بود و بخشی از علت احتمالی ضعف برخی آثار داریوش مهرجویی و از جمله «لامینور» را در حضور او جستوجو کرده بود در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت:
«آقای طالبینژاد
چنین ادبیات و طرز فکری از شما بعید بود.
مهرجویی اختیار فیلمنامههایش را هرگز به من نداده بلکه من خودم را در اختیار ایشان گذاشته و در کنارش ایستادهام نه در مقابلش...
اینکه فیلمهای ایشان از جمله «سنتوری» که قطعا پربینندهترین فیلم تاریخ سینماست، ضعیف و بیارزش است نگاه و نظر و سلیقه شماست...
سینمای مهرجویی اگر تغییر کرده به قول شما به خاطر من نیست... چون سینمای جهان تغییر کرده و دیگر سینمای بیست یا سی سال پیش نیست... و ایشان به عنوان یک هنرمند مستقل حق دارند آنچه میخواهند را بیان کنند، تجربه کنند، نه آنچه دیگران به ایشان تحمیل کنند یا انتظار داشته باشند...
«بمانی» هم از دید شما بد و ضعیف و حتما مزخرف است... پس حتما حضورش در بهترین و معتبرترین فستیوالها یک اشتباه بوده و جوایزی که گرفته از جمله بهترین فیلمنامه فستیوال رتردام هلند
یا فیلم «آسمان محبوب» که جایزه بینالمللی بهترین فیلم سینمای معناگرا و ادیان را گرفت و...
در مورد «لامینور» هم اشتباه میکنید... برای استقبال از یک فیلم باید موقعیت مناسب وجود داشته باشد... سانسها را بررسی کنید میبینید که انگار این فیلم در بدترین گروه قرار گرفته و یک جورهایی نخودی است... کمترین، محدودترین و نامناسبترین اکران را دارد... ما حتی تیزر تلویزیونی نداریم...
لااقل به سلیقه و احساس طرفداران این فیلم احترام بگذارید هرچند مخالف شماست...
نقد خطکشی نیست که بد است، ضعیف است... بلکه تحلیل و درک است از نگاهی دیگر... این ساختارهای نمرهگذاری و مقایسه در مدارس هم کنار گذاشته شده... شاید دوران نقد نوشتن شما هم تمام شده؟...
شما با این یادداشت مثلا من را تخریب کردین... و البته که تخریب کردن یک زن در این جامعه مردسالار راحتترین مسیر است برای گریز از واقعیتها.»
واکنش احمد طالبینژاد به دلخوری همسر داریوش مهرجویی
احمد طالبینژاد میگوید از این که گفتههایش باعث کدورت خاطر و دلخوری وحیده محمدیفر، همسر داریوش مهرجویی و همکار او در نگارش فیلمنامه «لامینور» شد، بسیار متاسف است اما این چه رسمی است که وقتی متنی خوانده میشود فقط یک قسمت از آن را که انتقادی است، بزرگ و پررنگ میکنیم و بقیه را نادیده میگیریم؟!
احمد طالبینژاد، نویسنده، پژوهشگر و منتقد سینما هفته قبل در مصاحبهای در پاسخ به این سوال که با وجود انتقادهایی که به فیلم در حال اکران داریوش مهرجویی یعنی «لامینور» وارد شده، آیا مخاطبانی که آثار این فیلمساز را دنبال میکنند میتوانند این حق را داشته باشند که نسبت به کاهش سطح کیفی فیلمهای کارگردان محبوبشان گلهمند باشند یا خیر، با اشاره به فیلمساز بزرگ سینمای دنیا اورسن ولز که تنها فیلم شاخص او همان اولین ساخته سینمایاش «همشهری کین» است، گفته بود: «مهرجویی هم دقیقاً از این دست سینماگران است که بر گردن نسل ما و سینمای ایران بسیار حق دارد و اگر ما دارای یک جریان فرهنگی روشنفکری هستیم، بدون تردید یکی از کسانی که در این عرصه نقش داشته داریوش مهرجویی به عنوان یک فیلمساز متفکر است.»
او البته از همکاریهای مشترک مهرجویی در فیلمنامهنویسی هم یاد کرد و برخی از آنها را از دلایل ضعف بعضی آثارش دانست، چرا که معتقد است سینمای مهرجویی با تکیه بر اندیشههای فلسفی و اجتماعی خود او تداوم دارد و برای رسیدن به این هدف نیاز است که خودش شخصا بر فیلمنامهها متمرکز شود.
اما این صحبتها واکنشهایی را در فضای مجازی داشت و احمد طالبینژاد خطاب به همسر داریوش مهرجویی چنین اظهار کرد:
«سرکار خانم وحیده محمدیفر شاعر، نویسنده و فیلمنامهنویس محترم، من جوابیه شما را در فضای مجازی خواندم و راستش از اینکه گفتههایم باعث کدورت خاطر و دلخوری شما شد بسیار بسیار متاسفم، اما این چه رسمی است که وقتی متنی خوانده میشود فقط یک قسمت از آن را که انتقادی است، بزرگ و پررنگ میکنیم و بقیه را نادیده میگیریم؟! در حالی که سرتاسر گفتوگوی کوتاه من با خبرگزاری ایسنا در ستایش آقای داریوش مهرجویی به عنوان یک فیلمساز مؤلف است و در گوشهای از آن انتقاد کردم که چرا این کارگردان بزرگ دقت لازم را در فیلمهایش به کار نمیگیرد.
نکته جالب توجه اینجاست که پس از انتشار آن گفتوگو، توسط دوستان و همکارانم به شدت سرزنش شدم که این ستایشنامه چیست؟! برایم جای تعجب است که چرا این وجه از مطلب دیده نشده و فقط همان یک جملهای که به اسم شما اشاره کردهام، به طور گسترده مورد توجه شما و دیگرانی که فقط پاسخ را خواندند و مطلب اصلی را ندیدهاند، قرار گرفته است.
شاید بهتر بود به جای اینکه به اسم شما اشاره کنم از عنوان «همکار فیلمنامهنویس» استفاده میکردم ولی گاهی انسان اختیار ذهن و زبانش را ندارد. من بابت این خبط پوزش میخواهم اما حرفم را پس نمیگیرم. به هر حال از فیلم «بمانی» به بعد، آقای مهرجویی از آن جایگاه رفیعی که داشت پلهپله پایین آمد. بخشی از این اتفاق به سن و سال مربوط میشود و بخشی هم لابد به مسائل دیگر از جمله همین همکاریهای مشترک در فیلمنامهنویسی. آیا نمیشود پرسید فیلمنامه «لامینور» کجا و فیلمنامه «هامون» کجا؟ فیلمنامه «لامینور» کجا و فیلمنامه «پری» کجا؟ این حرف و پرسش مهمی است که آن را نه از سر دلسوزی بلکه به خاطر احترام و تعهد نسبت به آقای مهرجویی بیان کردم.
من «لامینور» را دیدهام و باید بگویم برخلاف تصوراتی که به من القا شده بود و میشنیدم که با واژههایی سخیف آن را توصیف میکنند، اتفاقا از «لامینور» خیلی بدم نیامد و به زودی در یکی از مجلات تخصصی سینمایی مطلبی جامع درباره این فیلم که به نظرم قابل بحث است، خواهم نوشت.»
فیلم «لامینور» جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی با بازی علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، بیتا فرهی، رضا داودنژاد، کاوه آفاق و ... از چند هفته قبل در سینماها اکران شده است. فیلمنامه این اثر توسط داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر (همسر مهرجویی) نوشته شده است.