به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص چرایی ورود اتوبوسهای دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به تجربه موفق ورود اینگونه اتوبوسها به تهران اشاره کرد و گفت: در گذشته یک سابقه موفق داشتیم که اتوبوسهای "ایکاروس" در دورهای وارد ناوگان شدند و از آنجایی که نسبت به اتوبوسهای موجود آن زمان وضعیت بهتری داشت هم راننده و هم مردم راضی بودند و سالها این اتوبوسها در تهران کار کرد.
او با بیان اینکه یکی از سریعترین راههای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، توسعه اتوبوس است، ادامه داد: وضعیت شبکه اتوبوسرانی در حال حاضر به قدری فرسوده است که ما از هر روش ممکن برای تامین اتوبوس استفاده میکنیم تا این ناوگان فرسوده که دچار کمبود شدید اتوبوس است را دوباره فعال کنیم.
بخشی از صحبتهای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به نقل از ایسنا را در ادامه بخوانید:
*تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است اما با توجه به کسری منابع و سابقه ۱۰ ساله کمبود اتوبوس خیلی نمیتوان امیدوار بود که همه تخممرغهایمان را در سبد تولید داخل و منابع داخلی شهرداری بگذاریم. وزارت کشور قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس را دنبال میکند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است. یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال میشود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در کنار دولت راههای دیگر تامین اتوبوس را دنبال میکنیم.
*اورهال کردن ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال جاری دنبال میکنیم. ما از همه ظرفیتها استفاده میکنیم تا بتوانیم ناوگان اتوبوسرانی را بهبود بدهیم چرا که مترو زمانبر است و امسال تمرکز ما بر توسعه اتوبوس است.
*( خرید اتوبوسهای دست دوم در چه مرحلهای قرار دارد؟) مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مساله بررسی شود. بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این خواسته تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز میکنیم.
*ما در بررسیمان به میزان کارکرد، مدل، شاخصهای محیط زیستی و غیره توجه میکنیم. روزی 2 میلیون نفر با اتوبوس جابهجا میشوند که به دلیل کمبود شدید ناوگان در فشار و زحمت هستند. از طرفی دیگر بحث حمایت از تولید داخل به طور جدی دنبال میشود و ما باید برای این چالش راهکار مناسبی ارائه کنیم که هر دو طرف یعنی مردم و خودروساز دیده شوند.
*اگر بتوانیم با قیمت کم اتوبوسهای با کیفیت وارد کنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمیخورد. دقت داشته باشید که تهران به 5 هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که تامین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداکثر تنها ۱۰۰۰ اتوبوس از این روش تامین میشود. دقت داشته باشید که ورود اتوبوسهای دست دوم یک راهکار موقت است و نمیخواهیم به اتوبوسهای کارکرده متکی شویم.
*اتوبوسهای باکیفیت بالا که با یک اورهال ساده از اتوبوس نو چیزی کم نخواهند داشت میتوانند سالهای سال در ناوگان اتوبوسرانی خدمترسانی کنند و نکته قابل توجه این است که خدمات پس از فروش توسط خودروسازان داخلی انجام میشود. میزان کارکرد برای ما بسیار مهم است و حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد. در کنار آن مساله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.